In volwassen biermarkten wordt heftig geconcurreerd op de prijs van pils. Dat holt de marges uit. Voor bijzonder bier betalen consumenten graag wat meer. Dat vult de marges weer aan. Daarom wordt Heinekens Belgische abdijbier Affligem opgestoten in de vaart der volkeren.

'Geloofwaardigheid'
De Nederlandse beursgenoteerde brouwer heeft besloten dat Affligem wereldwijd zijn speciale bier moet worden omdat "de Belgische abdijbieren een groots verleden en geloofwaardigheid hebben. Daarom geloven we in het wereldwijde potentieel". Dat meldt De Morgen.

Het speciale bier wordt dus wereldwijd in de grote biermarkten heel gewoon maar wat duurder en zal fors meer gebrouwen moeten worden.

Ook authenticiteit is handel. Als die echter groot wordt, komt er ook weer behoefte aan nieuwe, kleine speciaalbieren. De markt wordt er dus ook echt specialer en spannender van. Niet voor niets zijn de zogenaamde craft breweries sterk in opkomst.

Fotocredits: Afffligem, amsfrank
Dit artikel afdrukken