Consumentenorganisatie foodwatch lanceert een nieuwe internetpetitie om minister Schippers (VWS) tot actie te bewegen. Schippers heeft de ambitie uitgesproken om misleidende marketing van voedselproducten aan te pakken. foodwatch wil de minister helpen deze ambitie zo snel mogelijk concreet te maken. Daarom lanceert de voedselwaakhond vandaag een 15 puntenplan voor eerlijke etiketten. Foodwatch sluit daarmee aan bij de nieuwe Europese regelgeving die per 13 december jl. van kracht werd. Die vindt foodwatch echter onvoldoende.

In het persbericht schrijft foodwatch:
Minister Schippers beloofde in december 2013 dat er een actieplan zou worden opgesteld om misleidende marketing aan te pakken. Nu, bijna een jaar later, is het tijd om die ambitie te vertalen in concreet beleid en de consument daadwerkelijk te beschermen tegen misleiding”, stelt Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch. “Aanvullende vrijwillige afspraken zijn niet de oplossing en zullen alleen maar tot meer verwarring bij consumenten leiden. Wat we nodig hebben zijn wettelijk eisen over welke informatie voedselfabrikanten hun klanten moeten geven en in welke vorm.”

'Afleidingsmanoeuvre'
Behalve strengere wettelijk eisen voor wat op etiketten staat, wil foodwatch ook strengere handhaving. Zo laat de De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) al jaren 'bewust ruimte voor misleiding', stelt foodwatch. De NVWA gaat niet verder dan op de website aan te raden dat 'consumenten altijd het etiket én de ingrediëntenlijst vooraf goed moeten lezen om te weten wat ze eten'. Foodwatch noemt die een 'afleidingsmanoeuvre' waarbij de consument zelf verantwoordelijk gemaakt wordt voor de misleiding, in plaats van dat de moreel verantwoordelijke, de voedselindustrie, zijn verantwoordelijkheid neemt.

Het vijftienpuntenplan van foodwatch:
Om misleidende marketing een halt toe te roepen, heeft foodwatch een 15 puntenplan opgesteld voor eerlijke etiketten. Via een petitie roept de consumentenorganisatie minister Schippers op om zich op nationaal en Europees niveau hard te maken voor dit plan.

In het 15 puntenplan komen de volgende onderwerpen aan bod:
1. Informatie gaat vóór reclame
2. Leesbare letters van minimaal 2 milimeter
3. Realistische afbeeldingen
4. Werkelijke hoeveelheid van een aangeprezen ingrediënt vermelden
5. Land of regio van herkomst aantonen
6. Heldere informatie over voedingswaarden op de voorkant van de verpakking
7. Heldere aanduiding van aroma's en additieven
8. Transparantie over dierlijke ingrediënten en veehouderijsystemen
9. Waterdichte etiketteringsplicht voor gentechplanten en -dieren
10. Transparantie over productiemethode
11. Alcoholpercentage altijd op het etiket vermelden
12. Geen lege huls: minimumeisen voor de inhoud
13. Verbod op de marketing van onverantwoorde kinderproducten
14. Verbod op gezondheidsclaims
15. Meer rechten voor consumenten(organisaties)


Het volledige plan is hier te lezen. Wil je de petitie tekenen? dat kan hier.

Op twitter werd kritisch en feitelijk op het plan van foodwatch gereageerd:





Fotocredits: Foodwatch
Dit artikel afdrukken