In Duitsland hebben de varkenshouderij, slachterijen en de retail gezamenlijk het Initiative Tierwohl opgezet. Daarbij betalen de Duitse supermarkten de meerkosten voor boeren die 'welzijnsvriendelijk' varkensvlees produceren. Tot verontwaardiging van de boeren is het beschikbare bedrag ineens met een derde gekort, en is er nu nog maar 200 miljoen euro beschikbaar voor 3 jaar. De consequentie is dat er ofwel minder boeren kunnen deelnemen, of dat de vergoeding per deelnemer omlaag gaat, schrijft Boerderij.
Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Hoe kun je als boer investeren in eigen sterk merk, als diervriendelijkheid en milieu vaak haaks op elkaar staan en de consument schaalvergroting als negatief ziet?
Consumentenwens naast kwaliteit/prijs/smaak is gemak.
Je producten moeten onderscheidend zijn in "mooie blauwe ogen" en vervolgens in gebruik.
Tijd voor een Foodlog varkensmerkenproeverij? Smaak moet je proeven.
@Paul, jij noemt merk. En dat is het: geen concept maar een merk.
Smaak is de winnaar. En dat kan!
Wat zou de consument nog meer wensen?
Wouter heeft gelijk. Er zal nauwelijks waarneembaar smaakverschil zijn in verschillende houderijsystemen. Wil je smaak beïnvloeden zul je een groot deel van het rantsoen uit sterk smakende grondstoffen moeten laten bestaan.
Een aandeeltje lupinen gaat dat niet doen. Veel belangrijker is het bestervingsproces na de slacht, het vlees moet rijpen.
Voor dierenwelzijn moet je geen beren gaan houden en als je consumenten van varkensvlees een plezier wilt doen moet je geen berenvlees op de markt brengen.
Lekker vlees heeft een vetrandje. Mager vlees is geen smaakversterker.
Ons houderijsysteem voor varkens zou makkelijk 8 euro per dier opleveren, voor Tierwohl sponsors een onmogelijke opgave om te financieren.
Een merk moet het worden, merken gaan grensoverschrijdend en boeren moeten mede eigenaar zijn om een merk te waarborgen en om de kikkers in de kruiwagen te houden. Kijk maar naar Campina die leden/leveranciers ook aan de ketting heeft liggen. Niet dat die allemaal vrolijk zijn....