De Israëlische ontwerper Peddy Mergui is geïntrigeerd door de manipulatieve kracht van verpakkingen op onze perceptie van de waarde van producten en ons verlangen om die te kopen. Volgens hem vertelt iedere verpakking een verhaal, en kun je met de verpakking klanten vergaand beïnvloeden. "In mijn werk was ik altijd bezig met de vraag 'waar ligt de ethische grens voor designers bij het beïnvloeden van aankoopgedrag? Gebruiken we onze 'tools' wel op de juiste manier?" Daarom wilde hij voorbeelden maken om onze gevoelens en reacties te onderzoeken.

Het resultaat is een tentoonstelling, 'Wheat Is Wheat Is Wheat'. Na een eerste vertoning vorig jaar in het Museum of Craft and Design in San Francisco, komt die in mei naar Europa tijdens de Expo Milano 2015.

'Verontrustend verleidelijk'
Wheat is Wheat is Wheat 'leent' de visuele branding van luxe merken voor dagelijkse boodschappen en het effect is 'verontrustend verleidelijk', schrijft The Salt. Denk aan yoghurt in Tiffany blauwe bakjes, 'Coffee by Cartier' en iMilk van Apple in superslanke maagdelijk witte pakken, die je maar al te graag in je ijskast zou willen zien.

Erbij horen
Mergui stelt dat een deel van de aantrekkingskracht voortkomt uit het feit dat veel van deze luxe merken niet alleen producten verkopen. "Het vertegenwoordigt een zekere levensstijl, een gemeenschap". En dat is precies wat Mergui met zijn project aan de orde wilde stellen: hoe beïnvloeden merkwaarden onze gevoelens ten aanzien van een doodgewoon levensmiddel in een luxe verpakking? "Sommigen vinden het grappig, belachelijk, of overdreven. Sommigen vinden het zelfs wel passend", zegt Mergui.

Kijk zelf maar eens naar de foto's op The Salt of de close-ups op Megui's eigen site. Wie wil er geen babymelkpoeder van Chanel, of Ferrari-pasta? Puur op de kracht van merk en verpakking?

De consument wordt er 'hebberig' van. De merkeneigenaren kunnen er schatrijk van worden, net zoals bijvoorbeeld Luxoticca dat bijvoorbeeld doet met zonnebrillen. Zou dit een oplossing voor te lage boereninkomens kunnen zijn? Nee. De macht is geheel in handen van de merkeigenaar. Juist daarom stelt Mergui zich zijn ethische vragen.

Toch een oplossing voor lage boereninkomens?
Toch hoeven boeren de moed niet helemaal te laten zakken. Ze zouden eventueel Lamborghini kunnen vragen of ze mogen delen in de opbrengsten. Er worden behalve luxe auto's immers ook tractoren onder hetzelfde merk gemaakt. Het onderstaande merkbeeld troffen we onlangs aan op een wat roestige trekker aan in een perengaard, mét het 'gewone' Lamborghini-logo zoals dat nog altijd op de auto's van het roemruchte Italiaanse merk staat:

lamborghini


Fotocredits: 'iMilk by Apple', courtesy by Peddy Mergui, Lamborghini, Foodlog Media
Dit artikel afdrukken