Colruyt, de succesvolle Belgische supermarktketen die bekend staat om zijn lage prijzen in alle segmenten van zijn brede assortiment, opent eind november een nieuwe versmarkt met een beperkt assortiment: Cru.

Waar de Belgische klant bij Colruyt terecht kan voor een een ruim assortiment tegen lage prijzen, staat Cru helemaal los van prijs. De eerste Cru, in Overijse, wordt ingericht in een voormalige boerderij. Klanten kunnen er terecht voor verse waren - van 'de hoogste ambachtelijke kwaliteit', schrijft De Standaard - die door een selectief gezelschap van Belgische boeren en vakspecialisten geleverd of ter plekke bereid worden. Niets gaat er goedkoop zijn, zegt het management: "Een stokbrood voor 70 cent zal je bij ons niet vinden, het zal 1,80 euro kosten."

Desindustrialisering
Cru komt onder leiding van een oude rot uit het management van Colruyt, Jean-Pierre Roelands. "We merken dat er weer vraag is naar authentieke producten", zegt hij. "Wij noemen dat desindustrialisering. Het is niet hetzelfde als nostalgie. Authenticiteit betekent voor ons dat je de dingen laat zijn wat ze zijn. Brood dat enkel uit bloem, zout, water en desem bestaat, of een simpele kropsla. Maar technologie kan ook authentiek zijn. Zo zullen we in de Cru zeker geen digitale communicatie uit de weg gaan. Waarschijnlijk komt er zelfs geen traditionele kassa. Als je binnenkomt, check je in op een tablet die je door het aanbod leidt. En de betaling regelen we wel online."

Bang dat de nieuwe Colruyt-vestiging de bestaande geweld aan gaat doen, is Roelands niet. Er is geen sprake van een keuze voor óf het ene óf het andere concept. "Ik denk dat mijn vrouw de kasten zal blijven vullen met Colruyt, maar voor de zondag zullen we naar Cru gaan."

Colruyt lijkt alweer slim. Alles heeft er de juiste prijs en kan concurreren met Lidl, Delhaize en de Belgische AH. Wie veel meer wil besteden voor een authentiek moment in het weekend laat Colruyt zich niet door de concurrentie afsnoepen.

Fotocredits: ScaniaBenelux
Dit artikel afdrukken