In januari meldde een samenwerkingsverband van 16 van de grootste levensmiddelen- en drankenfabrikanten dat zij er in geslaagd waren het aantal verkochte calorieën in de VS met maar liefst 6,4 triljoen calorieën. Dat is daadwerkelijk drastisch.

Onder de bedrijven die meedoen in de Healthy Weight Commitment Foundation zijn o.a. Campbell Soup, Unilever en PepsiCo. Tussen 2012 en 2007 zouden zij het aantal verkochte calorieën per persoon (in de VS) hebben verminderd met 78 calorieën per dag - een daling van 10,6%. De bedrijven waren daar apetrots trots op omdat ze konden laten zien dat ze echt een majeure bijdrage aan de bestrijding van obesitas hadden geleverd.

De reductie stagneert
Toch blijkt de strijd tegen obesitas niet zo makkelijk te winnen. Was in 2007-08 34% van de Amerikaanse volwassen te zwaar, voor 2011-2012 blijkt de teller op 35% uit te komen. Van alle kinderen (2-19) was en bleef 16,9% te zwaar. Volgens de activistische wetenschapper Barry Popkin hebben bedrijven eerst de gemakkelijke veranderingen doorgevoerd. Verdere vermindering wordt dus moeilijker. Dat roept "een serieus volksgezondheidsvraagstuk op", zegt Popkin tegen Reuters.

Reductie groter, maar geen effect
Popkin leidde een onderzoek dat niet keek naar wat de fabrikanten in hun producten stopten of er uit haalden, maar naar wat gezinnen met kinderen van 2 tot 18 jaar daadwerkelijk kochten - en consumeerden.
Ze constateerden dat de bedrijven in de Foundation in 2012 66 calorieën per dag minder verkochten aan gezinnen - minder dus dan de geclaimde 78 calorieën voor alle Amerikaanse consumenten gemiddeld. Dat verschil wordt verklaard door hun wat lagere inkopen van merkproducten.
De ruim 6.000 onderzochte gezinnen met kinderen bleken in totaal 101 calorieën per dag minder te kopen. Die 101 calorieën zijn als volgt samengesteld: -66 van de Foundation bedrijven, nog eens -23 van andere merkproducten en -12 uit huismerken, schrijft de LA Times. Dat betekent dus dat niet alleen de Foundation-leden aan calorie-reductie doen, maar ook andere bedrijven. Geweldig nieuws dus, ware het niet dat er geen effect van lijkt uit te gaan.

Verschuiving naar 'gezonder'
Derek Yach van het gezondheidsonderzoeksbureau Vitality Institute ziet het niettemin positief: "de grootste dalingen [in calorische waarde, red] waren te zien bij de minst gezonde producten. Dat heeft als netto effect dat, met minder verkochte calorieën, er ook een verschuiving naar meer aankopen van gezonder eten is ontstaan. Met andere woorden: zowel de hoeveelheden als de kwaliteit van het eten beginnen de goede kant op te gaan." Ook Popkin is optimistisch. Nou nog wat meer bonen, groenten en fruit, denkt hij, en de Amerikanen kunnen echt stappen gaan maken met hun obesitasaanpak. Nog altijd bestaat bijna twee derde van het Amerikaanse dieet uit voorverpakte en kant-en-klare merkartikelen.

Fotocredits: Thomasz Stasiuk
Dit artikel afdrukken