Belgische perentelers zitten met een prachtige oogst, maar missen een belangrijk stuk afzet sinds de Russische boycot. De vrolijke peerfies - waarbij heel België met z'n eigen peren op de foto ging - lijkt heel wat creativiteit los te hebben gemaakt. Vooral veel kleinschalige initiatieven met peren ontspruiten aan de collectieve creativiteit van de Belgische perentelers in deze moeilijke tijden. Dat schrijft Vilt.

Nieuwe afzetmarkten
Het loopt het storm bij de stroopfabrieken, zoals die van Borgloon. Deze fabriek verwerkt jaarlijks zo'n 150 ton peren (naast ander fruit) tot stroop, vooral voor kleinere telers die vervolgens de stroop zelf verkopen. Helaas zit de fabriek van Loonse stroop aan zijn maximale capaciteit.

Een ander initiatief is de 'seizoenskist', een samenwerkingsproduct van Streekmarkt.be en fruitbedrijf Hellingenfort. Zij verkopen via het internet en spelen gevat in op de huidige situatie: "Stoof Poetin een peer en help onze fruittelers door meer peren te eten" komt uit hun koker. Weer andere perentelers wagen zich aan de korte keten: de directe verkoop van peren aan consumenten - die zelfs zelf mogen komen plukken tijdens speciale 'plukdagen'. Dat is overigens ook een prima manier om peren (en appels) met bijvoorbeeld hagelschade toch geplukt te krijgen.
Vilt raadt potentiële perenplukkers aan 'ogen en oren in de eigen regio' goed open te houden voor plukdagen en plukmomenten. Als het nou even wat minder zou regenen, is het heerlijk perenplukken.

Perenrecepten
En heb je eenmaal je kilootje of emmertjes peren binnen, dan is er ook volop aanbod aan recepten. Want een peer is niet alleen vers heerlijk, hij laat zich ook uitstekend verwerken, tot 'perentaart, perenjam, perensap, pasta met perensaus, peren in een salade, gestoofde peren, perensoep of zelfs perenschillen in brandewijn', schrijft Vilt dat de indruk wekt dat België in de ban van de peer is gekomen.

Fotocredits: 'poires', Frédérique Voisin-Demery
Dit artikel afdrukken