Fairtrade Belgium (tot voor kort Max Havelaar België) wilde weten vanuit welke houding Belgen duurzame producten (fairtrade) tegemoet treden. De organisatie stuitte op een paradox.

Hoewel 81% van de Belgen uit het onderzoek aangeeft 'bewust te willen consumeren', kiest 79% in de supermarkt voor de laagste prijs - duurzaam of niet. Dat meldt De Morgen.

Supermarkten hebben leidende rol laten liggen
Bewust consumeren is blijkbaar wat anders dan duurzaam consumeren. Fairtrade Belgium zelf is niet verbaasd over de uitkomst: "Ondanks het succes van 25 jaar fairtrade in ons land blijft het aantal Belgen dat bewust koopt relatief laag. In de landen waar fairtrade sterk gegroeid is, hebben supermarkten een zeer sterke, leidende rol gespeeld”, zegt Lily Deforce, algemeen directeur van Fairtrade Belgium. In België is die sterke rol achterwege gebleven en dat heeft tot gevolg dat de Belgische consument duurzaamheid wel met de mond maar niet met de portemonnee belijdt.

De Belgische consument legt de verantwoordelijkheid voor meer duurzame voeding vooral bij de overheid (63 procent), gevolgd door supermarkten (62 procent) en de voedingsindustrie (54 procent). Pas daarna vindt de consument zichzelf (49 procent) verantwoordelijk. 58 procent wil dat de overheid strengere criteria oplegt zodat producten sowieso fairtrade zijn. 70 procent van de consumenten zegt meer fairtrade-producten te willen kopen, als deze niet duurder zijn. 65 procent zou ervoor kiezen als er meer promoties voor fairtrade zou zijn, schrijft de krant.

Fiscale maatregelen als stimulans
Deforce denkt dat Belgische consumenten vinden dat de supermarkten en voedingsindustrie maar voor eerlijke handel moeten zorgen. Ze erkent tevens dat die in een concurrentiestrijd en prijzenoorlog verwikkeld zijn die weinig speelruimte overlaat. Volgens haar moet de overheid daarom voor een stimuleringsbeleid zorgen: "Waarom geen fiscale stimulansen inbouwen die duurzame producten aantrekkelijker maken?"

Fotocredits: Lily Deforce, Fairtrade Belgium
Dit artikel afdrukken