Het vierde kwartaal is voor Ahold teleurstellend verlopen. De geconsolideerde netto-omzet daalde met 7,2% naar 7,5 miljard euro. Dat bleef iets achter bij wat de analisten verwacht hadden. De koers van Ahold daalde vanochtend dan ook.

De totale netto-omzet van Ahold komt over heel 2013 uit op 32,6 miljard euro, een daling van 0,2% tegenover 2012. Bij constante wisselkoersen zou er sprake zijn geweest van een stijging van 2%. Dat meldt BNR.

De grootste bijdragers aan het tegenvallende kwartaal (4% omzetdaling) waren de VS en Tsjechië. Thuismarkt Nederland (inclusief België) bleef net positief: de omzet steeg met 0,7%. Dat is vooral te danken aan de online-activiteiten van Albert.nl en Bol.com. Bij de Albert Heijn supermarkten is sprake van dalende verkopen.

Topman Dick Boer kondigde aan de organisatiestructuur in Europa te veranderen om een grotere focus te krijgen op de versterking van Albert Heijn. De managementlaag van Ahold Europe zal daartoe verdwijnen en bestuurder Sander van der Laan wordt verantwoordelijk voor Albert Heijn. Op RetailDetail zegt Boer: "Doordat wij ons Albert Heijn-merk verder gaan verstevigen in zowel Nederland als de ons omringende landen, gecombineerd met het groeiende omnichannel aanbod via Albert Heijn online, de Albert Heijn pick up points en Albert Heijn to go, zijn we nog beter in staat om onze klanten te helpen en als bedrijf te groeien."

Ook in Nederland voelt Albert Heijn druk: de vereniging van franchise van Albert Heijn (VAHFR) heeft de 250 AH-franchisers opgeroepen tot een 'betaalstaking', meldt de Volkskrant.
Dit artikel afdrukken