Kunt u deze nieuwsbrief niet goed lezen? klik hier
fl
Foodlog.LEKKER SCHERP ZINNIG
WEEKEND
24 januari 2014
Het Grote Wantrouwen!
Het heerst in de vroeger zo vredige Nederlandse polder. Het trekt een spoor van vernieling door de H2O in Unoxsoep via Coca-'Jezus'-Cola tot een duivels Greenpeace en een PvdD die duivenstroper Kloot niet voor de rechter blijkt te hebben gedaagd. Wie kun je nog vertrouwen?

Ook levensmiddelenmakers en -verkopers praten rond de koffieautomaten en op congressen alleen nog maar over dat Ene Onderwerp: vertrouwen! Waarom zijn ze het kwijt? Hoe krijgen ze het terug? Is het wel terug te krijgen?

Coca-Cola
Coca-Cola heeft er oplossing voor. Het bedrijf komt als verzoenende en vredestichtende Jezus uit de bus in een tearjerker van een commercial. Coca-Cola lost het conflict tussen Hindoes en Moslims in India op met suikerwater en een dikmakende lifestyle. Dat is echt knap, want zo'n bedrijf kun je niets meer kwalijk nemen.

Professor zegt: vertrouw nou de wetenschap maar
Gisteren kwam professor Fred Brouns ook met een oplossing. Die ging vooral over voedingswaarheden. Het publiek gelooft alles wat volgens de wetenschap nou juist niet waar zou zijn. Wetenschappers zijn ten einde raad. Brouns roept het publiek dan ook op wél in de wetenschap te geloven. Op Foodlog vroegen zojuist een arts en een wetenschapper zich af of Brouns het probleem wel goed analyseert.

Zelfs eerlijke etiketten liegen
Etiketten zijn leugens en verhullen de waarheid. Dat is weer een ander voorbeeld van een populair volksgeloof. James Kennedy nam daarom een bosbes en een banaan en maakte een niets verhullend etiket van de stofjes die daarin zitten. En alweer was het niet goed, zeiden Foodloglezers. Het ging zelfs zover dat water in de soep van oma wel water mag heten, maar datzelfde water in de soep van Unox niet. Zelfs op de redactie raakten we even alle vertrouwen in iedereen kwijt. We verloren zelfs het geloof in onszelf voor een moment.

De Partij van de Dieren blijkt de krantenlezer te belazeren
Dat wantrouwen hield een tijdje aan. Immers, ook de PvdD blijkt niet meer te vertrouwen. Via de pers werd Wouter Klootwijk voor het gerecht gedaagd door de Amsterdamse afdeling wegens duivenstroperij en -moord in de Amsterdamse binnenstad. Hij verklaarde op Foodlog niets te hebben vernomen van een advocaat of rechter. Mediageweld dus, maar geen daden.

Greenpeace maakt kinderen blind
Nog een gevalletje van mediageweld of is het zaakje wel te vertrouwen? Ex-Greenpeacer Patrick Moore beschuldigt het goede, oude vertrouwde, groene en mensvriendelijke Greenpeace ervan onschuldige kinderen blind te laten worden.

Oneerlijke supers & wantrouwen in de Amsterdamse grachtengordel
Jack van der Veen, professor aan de universiteit van Nijenrode, hield het praktisch. Naar aanleiding van het wantrouwen dat Zembla zaaide over asbestbrood dat u óók bij uw ambachtelijke bakker kunt treffen (Zembla belazerde u door dat niet te vertellen!), stelde hij een eerlijke prijsgarantie voor. Die moet poepvlees, fraudevlees en brood met asbest voorkomen.

In het prachtige gebouw van de NRC aan het Amsterdamse Rokin organiseerde Karin Luiten een debat over pakjes & zakjes. Volgens culinair georiënteerde mensen verpesten levensmiddelenmakers en -verkopers onze smaak en gezondheid met 'goedkope vulling in plaats van voeding'. Moderator Dick Veerman liet 85 man publiek echt meepraten. Levensmiddelentechnoloog en WUR-Professor Tiny van Boekel zei na afloop: 'dit was wel een heel speciaal publiek'. Wat de sprekers vanuit de industrie en supermarktwereld ook aan blij makend nieuws te melden hadden, steeds geloofde minstens de helft van de zaal er geen fluit van. We hopen dat Van Boekel (van de door veel kritische Nederlanders gewantrouwde WUR), Bart Fischer (van AH, het merk dat door menige culi wordt gezien als de verpersoonlijking van de Kwade Supermacht) en zelfstandig topproductontwikkelaar Marc Veltman (een schat van een man, maar sommigen zullen hem vast als een 'huurling' zien) hier willen komen vertellen over het gevoel dat de zaal hen gaf.

Als we nou eens beginnen het er gewoon over te hebben, in plaats van eerst het schandaaltje op te pompen? O shit, wie zegt dat hij het 'er gewoon over wil hebben in alle redelijkheid', is uiteraard op de hand van de macht.
Echt? Wij blijven denken dat de onderheid meer en meer macht krijgt.

Geef duimen!
Een weetje: op je profielpagina op Foodlog, kun je voortaan zien van wie je duimen krijgt. Dat kun je alleen zelf zien. Niet vergeten: geef steeds een duim als een reactie je past, ook als je 'alleen maar' een lezer bent. Zo zien we nl. allemaal wat 'de geest' van de onderheid is.
Professor Brouns: vertrouw alleen de voedingswetenschap
Nieuws Redactie 24 januari 2014 - 11:24
Het publiek vertrouwt de waarheid over voeding niet meer. Dat is lastig. Fred Brouns, professor in de voedingsleer in Maastricht, presenteerde gisteren…
Dit is een echt eerlijk etiket
Nieuws Redactie 19 januari 2014 - 14:05
Etiketten moeten eerlijker worden, vinden velen. Niet alleen de ingrediënten en hun chemische namen, maar ook de E-nrs. Ook politici pleiten daarvoor.
“Is Greenpeace de weg kwijt?”
Nieuws Redactie 21 januari 2014 - 2:05
Onder die titel schreef ex-Greenpeacer Patrick Moore een artikel tegen de strijd van Greenpeace die ook genetisch gemodificeerde rijst tegenhoudt. Hij…
Van poepvlees & asbestbrood naar de ‘eerlijkste prijsgarantie’
Nieuws Jack van der Veen 15 januari 2014 - 1:25
Hoe eerlijk zijn de inkoopprijzen van de supermarkten? Een reflectie door Jack van der Veen, hoogleraar Supply Chain Management aan Business Universiteit…
“Wij worden collectief reuze vrolijk van lekker eten”
Nieuws Cécile Janssen
20 januari 2014 - 0:02
Dat zegt de Amsterdamse band 'Moke' over het eten dat zij bij Poppodium…
Het Grote Pakjes & Zakjes Debat
Nieuws Dick Veerman
23 januari 2014 - 10:30
Het vond gisteren plaats in Amsterdam: een confrontatie tussen een publiek…
Coca-Cola geeft je vrienden en geluk
Nieuws Redactie
13 januari 2014 - 1:11
We bekeken een promotiefilmpje uit de Share a Coke serie van Coca-Cola…
Alwéér alles gelezen? Word dan eens Foodlog Friend!
Vind je Foodlog belangrijk?
> Word betalend lid!
© Foodlog 2024
Wilt u deze nieuwsbrief niet meer ontvangen? klik hier