Homepage
Je komt op de homepage door www.foodlog.nl in te tikken in de adresbalk van je browser. Je kunt vanuit iedere locatie in de site snel terug naar de homepage door op het logo - het rode appeltje - te klikken.

Rubrieken
Op de homepage zijn de verschillende rubrieken van Foodlog te zien.

Als eerste het Nieuws met de 12 meest recente berichten. Met het ‘+’ onder de 12 blokjes en vervolgens de knop ‘meer’ vind je alle nieuwsberichten. Door op een bericht te klikken kom je in het volledige nieuwsbericht. Bij elk nieuwsbericht staan aan de rechterkant onder ‘Lees ook’ gerelateerde artikelen. Vanuit het nieuwsartikel kun je het oorspronkelijke bronbericht openklikken.

Na 'het Nieuws' komt de Verdieping. Hier staan de iets diepgravendere artikelen en/of artikelen met meer discussie uitgelicht.

Onder 'de Verdieping' staan de 3 nieuwste reacties van lezers op artikelen. Ook hier kun je met het '+' de direct zichtbare reacties verdubbelen, of met 'meer' naar een overzichtslijst van de meest recente reacties. Klik je op een reactie, dan kom je in het artikel waarop gereageerd is. Je ziet de laatste 5 reacties, deze kun je ook sorteren op ‘oudste eerst of ‘nieuwste eerst’. Uiteraard kun je ook op ''toon alle reacties' klikken voor de hele lijst - ook dan kun je van oud naar nieuw of van nieuw naar oud lezen.

Als je verder naar beneden scrolt krijg je de Kwestie. Hierin diept Foodlog tweemaandelijks samen met deskundigen en betrokken lezers een onderwerp tot op de bodem uit. Tot er een helder antwoord of oplossing is.

Onder De Kwestie staan Foodlogs drie vaste rubrieken: Lekker, Veilig en Gezond. Hier vinden relevante nieuwsberichten uiteindelijk een vast plekje.

En uiteraard is er de Agenda met minimaal 8 spannende of bijzondere activiteiten in de nabije - of iets verdere - toekomst.

Kopbalk
In de kopbalk van Foodlog vind je rechtsbovenaan de zoekbox (het vergrootglas), de vertaalknop (het landenvlaggetje), Inloggen/Uitloggen, Aanmelden/Profiel, Nieuwsbrief, Business Leden en Leden. Met de vertaalknop kun je de hele site bv. in het Chinees bekijken (dankzij Google Translate). Onder deze rij staan de snelkoppelingen naar rubrieken die verder naar beneden staan.

Footer
Helemaal aan de onderkant van de site vind je de footer (de ’appeltjes’ onderrand) met linkpagina's naar meer over Foodlog, Het Foodlog Lidmaatschap en Foodlog Business Leden, de Foodlog Circles, linkpagina's naar sites die wij leuk vinden en het lijstje 'Most Liked Today'. Hier staan de reageerders die vandaag de meeste groene duimpjes hebben gekregen. Rechts onderin vind je de links naar de verschillende social media (Twitter, LinkedIn, Facebook).

Alle titels zijn klikbaar en dus snelkoppelingen
Alle titels van de rubrieken in de kopbalk zijn klikbaar. Als je er met je cursor overheen gaat, zie je dat ze onderstreept worden. Als je bijvoorbeeld op 'de Kwestie' klikt, krijg je een overzichtslijst van alle 'Kwesties' die Foodlog al onderhanden heeft genomen.

Ook alle artikelen zijn klikbaar, je gaat dan direct naar het betreffende artikel. Overigens zijn ook de laatste reacties, auteurs, de rode reactietellertjes, links in teksten en reacties klikbaar.

Zoeken
Je kunt in de site zoeken naar bepaalde artikelen. Als je op het vergrootglas klikt verschijnt bovenin een zoekbalk. Hier kan je trefwoorden waarnaar je op zoek bent intypen. Het archief van Foodlog is via de zoekbox te doorzoeken. In een nieuwsbericht kun je ook op de aangehangen tags (onder de titel) klikken. Je krijgt dan het overzicht van berichten waar dezelfde tags aanhangen binnen Foodlog.

Account aanmaken
Je kunt een account aanmaken door bovenin op 'Aanmelden' te klikken. Hier kun je een profiel aanmaken. Zodra je je profiel aangemaakt en geactiveerd hebt (dat gaat via je mail, wijst zich vanzelf) met een foto en je voor- en achternaam, kun je reageren op alle artikelen in alle rubrieken. Je kunt de profielen van anderen bekijken door op hun foto te klikken. Op iemands profielpagina vind je ook al zijn of haar bijdragen en reacties. Plus de mogelijkheid direct met die persoon in contact te treden.

Foodlog Lidmaatschap
Je kunt een gratis account aanmaken, maar je kunt ons natuurlijk ook financieel steunen en lid worden. Dat kan al vanaf €5 per maand, of €50 voor een jaar. Je kunt bovendien op ieder moment je gratis lidmaatschap omzetten in een betaald lidmaatschap, daar maken we je op verschillende manieren op attent. Kijk bijvoorbeeld naar de knop onderaan deze pagina. Betaling gaat via iDeal of SEPA-machtiging. Uiteraard kun je ook op ieder moment je steun weer intrekken. Meer details over het Foodlog Lidmaatschap vind je hier.

Doneren
Wil je alleen geld doneren, zonder lid te worden? Ook dat kan! Maak dan je bijdrage over op IBAN rekening nummer NL36 ABNA 0445 7091 89, ten name van Foodlog Media B.V., onder vermelding van 'donatie'.

Nieuwsbrieven
Als je een account aanmaakt krijg je de Foodlog nieuwsbrieven in je mail. Op werkdagen ontvang je aan het eind van de dag de Foodlog Daily. Deze bevat alle nieuwsberichten van die dag. In het weekend krijg je op zaterdag de Foodlog Weekend met de hoogtepunten van de week.

Zonder een account kun je ook de nieuwsbrief ontvangen. Klik in de kopbalk of tussenbalk op nieuwsbrief en vul je e-mailadres in. Je kunt aangeven of je de dagelijkse, wekelijkse of beide nieuwsbrieven wilt ontvangen.

Reacties en reageren
Onder het Nieuwsoverzicht op de homepage staat hoeveel reacties er in totaal geplaatst zijn die dag op Foodlog. Daaronder staan de drie recentste reacties. Als je op het ‘+’ teken klikt, worden dit er zes. Als je op ‘meer’ klikt ga je naar een overzichtslijst met alle reacties. Daar kom je ook als je op de kop 'XX reacties' klikt.

Om te kunnen reageren, moet je een account hebben en daarmee ingelogd zijn. Je account moet voorzien zijn van een foto en je echte voor- en achternaam.

Bijdragen van lezers voor In de Media
Lezers kunnen bijdragen aanleveren voor In de Media. Je kunt er dit formulier voor gebruiken.

Het formulier kent 4 velden:
1. Jouw naam: zet daar je gebruikersnaam neer, waarmee we je kennen op Foodlog. Heb je nog geen account, dan kunnen we je bericht niet onder jouw naam plaatsen, maar zullen we dat als 'redactie' doen.
2. Volledige URL bronartikel: spreekt voor zich, neem via copy-paste de url over (beginnend met http://....) van het artikel waar je je bericht op baseert
3. Titelsuggestie: verzin een pakkende titel
4. Schrijf hier je bericht: beschrijf kort en bondig, in maximaal 100 woorden, het nieuws.

Maken van een link
Om een link in je tekst rood en doorklikbaar te maken doe je het volgende:

- Stel dat je wilt verwijzen naar http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld
- Typ [ u r l = (dus blokhaak, de drie letters url, en het is-gelijk teken, maar dan zonder spaties)
- Na het = teken typ of plak je de gewenste link, en meteen daarachter sluit je af met een blokhaak: ]
- Tik dan de tekst waar de lezers op kunnen klikken, in dit geval 'voorbeeld'
- Activeer de link door af te sluiten met [ / u r l ] (dus: blokhaak, slash, de drie letters url, afsluitende blokhaak, ook weer zonder spaties).

Je link ziet er dan getypt zo uit: [ url = http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld ] voorbeeld [ / url ] (zonder spaties). In de reactie zie je alleen 'voorbeeld' terug, in het rood en dus klikbaar.

De redactie van Foodlog besluit of en op welk moment het bericht geplaatst wordt en schaaft waar nodig de tekst bij.

Appeltjes
Je ziet achter iemands naam ook een aantal grijze en/of rode appeltjes staan. De appeltjes krijgen kleur al naar gelang iemands herkenbaarheid op Foodlog en de mate en kwaliteit van zijn of haar participatie.

Iedereen die een account aanmaakt op Foodlog, start met 5 grijze appeltjes. Wil je ze rood laten kleuren, dan moet je daar wat voor doen.
- Een eerste rode appeltje verdien je met het uploaden van een foto bij je profiel die je gezicht laat zien. Dat profiel moet overigens je echte voor- en achternaam laten zien.
- Een volgend appeltje krijg je door groene duimpjes uit te delen aan andermans reacties. Tien duimen per maand is 1 rode appel. Je kunt alleen duimen uitdelen als je ingelogd bent en je eigen reacties kun je niet van een duim voorzien. Op je profielpagina kun je zien van wie jij duimen hebt gekregen en voor welke reacties.
- Je derde en vierde rode appeltje verdien je door op Foodlog te reageren. Schrijf je in een maand 4 reacties, gemiddeld dus één per week, levert je dat een rode appel op. Veelreageerders belonen we; nog eens 4 reacties in een maand, dus gemiddeld 2 per week, levert je een extra appel op.
- Tenslotte laten we de waardering van andere gebruikers van jouw bijdragen ook in een rode appel tot uitdrukking komen; dat zien we als een kwaliteitsaanduiding. Is het aantal gekregen duimen gedeeld door het aantal door jou geschreven reacties groter of gelijk aan 1, dan verdien je zo'n kwaliteitsappel.

Onze statistiek berekent op basis van een zogeheten 'moving window' van een maand de appeltjes die je verdient met je reacties en de duimen die je geeft voor die van anderen.

Bij minder dan 4 (of 8) reacties en minder dan 10 uitgedeelde duimen per maand raak je appeltjes kwijt. Ben je helemaal niet meer actief en gebeurt er niets op je account, dan vergrijzen je appeltjes in 6 maanden weer naar de uitgangssituatie van een beginnende Foodlogger.
Afhankelijk van de foto die je hebt staan bij je profiel, hou je één - of geen - rood appeltje over als je een tijdlang stil bent.

Storende reacties
Als een reactie je stoort, kun je dat direct kenbaar maken aan de schrijver van die reactie. Helemaal onderaan het veld met alle reacties staat een knop 'Ik vind een reactie niet OK'. Als je hierop klikt krijg je verdere uitleg. Door op de profielfoto te klikken bij de jou storende reactie kom je bij het profiel van de schrijver. Via de afgeschermde mailfunctionaliteit kun je hem of haar direct uitleggen wat je stoort zonder dat het gesprek zelf er last van heeft. We denken met deze functionaliteit een oplossing te vinden voor onleesbare en niet op inhoud gerichte interactie.
Reageren op Foodlog doe je niet om gezellig te kletsen. Wie meepraat, doet dat vanuit het besef dat zijn of haar mening en aangedragen feiten de lezer en andere reageerders wijzer maken. Dat brengt volwassen verantwoordelijkheden voor iedereen met zich mee. Daar houden we je aan.

Footer
In de footer vind je in de linker kolom 'Foodlog' de link naar het artikel ‘wat is Foodlog’. Hier lees je meer over wat Foodlog is. Onder Nieuwsbrieven Foodlog vind je alle Weekend nieuwsbrieven, Foodlog for dummies is een beknopte gebruiksaanwijzing, net als Foodlog Lezersnieuws en in de Foodlog Stageplaatsen en Colofon vertellen we wat meer over de redactie.

In de middelste kolom 'Foodlog en meer' vindt je links naar het Foodlog Lidmaatschap, Foodlogbusinessleden en Foodlog Stageplaatsen. Ook vindt je in deze kolom links naar de cursussen die Foodlog organiseert, de Foodlog Circles en een aantal overzichtspagina's met links naar sites die Foodlog leerzaam, leuk en lekker vindt. Als je hier aanvullende suggesties voor hebt, laat die dan aan de redactie weten (redactie@foodlog.nl).

In de rechter kolom vind je onder 'Most Liked Today' de reageerders die vandaag de meeste duimpjes hebben verzameld. Door op een naam te klikken kom je bij het profiel van die persoon uit.

Redactie
Je kunt de redactie altijd bereiken via de profielpagina. Of stuur gewoon rechtstreeks een mailtje (redactie@foodlog.nl).

last update: 22 december 2016