Food is punk. Dat is de conclusie die foodtrendwatcher en eetschrijver Marjan Ippel trekt in haar What (not) to eat 2011, een jaarlijks terugkerend stijlboek met foodtrends.
Ik ben 24, en dus van ná de punk-periode. Veranderingen in onze eet- en drinkgewoontes, zegt Ippel, beginnen dezer dagen klein en ondergronds, tegen de grote massa (producenten) in. Dat bestond in kleding, woninginrichting, sieraden en auto's, maar slaat nu ook in eten toe. Food punk klinkt wild, maar is vooral pikant en sexy. Misschien is punk in food wel de late punk van een inmiddels nog net niet helemaal verburgerlijkte klasse die zich weer jong en onafhankelijk wil eten. Niks mis mee. Mijn leeftijdsgenoten lijken punk vooral 'cool' te vinden.

punk is cool
In het boek schetst Ippel de trends aan de hand van vijf windrichtingen- noord, oost, zuid, west & hart. Vijf windrichtingen, omdat er tegenwoordig ook vijf smaken zijn: zout, zuur, zoet, bitter en umami. De laatste is een mysterieuze smaak die volgens het boek kan worden omschreven als ‘hartig’. Oude Parmezaanse, oude Goudse, Marmite en sojasaus hebben allemaal 'umami.' In het begin van het boek moet ik zoeken naar de vorm en raak ik door de vele opsommingen de lijn van het verhaal een beetje kwijt. Bij zinnen als: ‘wordt stropen een nationale hobby onder de foodies? Jazeker, de rafelrand van rapen, de foodvariant van het punkkrakers geliefde proletarisch winkelen’, moet ik drie keer lezen en even opzoeken wat proletarisch winkelen ook al weer was.

Maar als ik de stijl eenmaal te pakken hebt, leest het boek prettig. Een mooi voorbeeld als het gaat om food en punk vond ik Ippels’s kijk op barista’s, zij hebben volgens haar de status van rockstars. Zelf ken ik ook een paar jongens die met tattoo’s, grote zilveren armbanden, lang haar en gebreide muts op, een smiley gezichtje in je melkschuim tekenen (want hartjes en veertjes zijn natuurlijk erg 'last season'). Deze barista’s omzeilen tussenpersonen en onderhandelen zelf met koffieplantages. Punk dus. Of een barista, meestal jongens van mijn leeftijd, punk is om dezelfde reden als Ippel zelf? Dat zou ik nou weleens willen weten. Kennelijk overbrugt punk generaties. Food is punk, maar punk is ook cool.

Nog meer punk volgens Ippel: jonge sterrenchefs rapen hun eigen producten bij elkaar, boeren starten de tegenbeweging op undergroundmarkten, stadsbewoners beginnen een moestuin op het dak of een restaurantje in huis, waar het BYOB principe gehanteerd wordt; bring your own bottle. Ze zetten zich allemaal af tegen de massaproductie.

filterkoffie
Hoewel ik onder mijn vrienden niks merk van deze veranderingen, ben ik benieuwd wat de ‘extreme’trends die Ippel beschrijft, zoals bijen houden op je terras, uiteindelijk voor uitwerking hebben op de samenleving. Maar ik weet zeker dat een hoop dingen die Ippel beschrijft gaan terugkomen de komende paar jaar. Het boek geeft verrassende, interessante en nieuwe ontwikkelingen weer. De vraag is alleen of het doordringt bij de gemiddelde Nederlander. In ieder geval zijn alle oudjes met een ouderwetse bonenmaler en koffiezetapparaat weer helemaal up to date; slow koffie is in! Wilde ik tot voor kort nog een espressomachine op mijn aanrecht, voorlopig houd ik het bij mijn Tefal Aroma Express. Inderdaad, een filter koffiezetapparaat.

Even gluren naar de rijtjes no go’s en juist wel hotte producten voor het komende jaar:

no go:
High tea (mee eens, alleen leuk voor zwangere vrouwen)
Kiloknaller vlees (weet de bijstandmoeder dit ook?)
Latte macchiato (hebben ze in Italië een broertje dood aan)
Zwarte peper (?)
Roombrie
Frisdrank
Sonjabakkeren
Rozijnenbrood bij de kaas (wel lekker!)
Ongezond eten

hot:
Smoutebol (Belgische oliebol)
Duits brood (voor de zuurdesem liefhebber)
Macaron
Paardenvlees (mals veulen biefstuk!)
Spätburgunder uit Baden (helemaal mee eens, Duitse wijnen zijn heerlijk!)
Flat white coffe (?)
Huisgemaakte mozzarella/ricotta/tofu (iemand een wrongelsnijder in de aanbieding?)
Ceviche (lekker!)
Reuzel (over ongezond gesproken)

What (not) to eat 2011. Auteur: Marjan Ippel. ISBN: 9789491086014. Prijs: 19,50 euro. Uitgever: Talkin' Food®
Dit artikel afdrukken