Het Agrarisch Dagblad maakte een inventarisatie (PDF) van de invloed van maatschappelijke organisaties op de voedselketen. Met soms een achterban van honderdduizenden, miljoenenbudgetten, uitstekende connecties in Den Haag en populistische acties blijkt de invloed aanzienlijk.

Citaat van de dag:

"In reactie op de top vindt Jaap Dirkmaat, oud-directeur van de inmiddels opgeheven Vereniging Das en Boom, de organisaties nog veel te soft. Hij meent bovendien dat zij hun eigen achterban meer op hun koopgedrag moeten aanspreken."

Daar zit veel in. Het Wereld Natuur Fonds heeft 927.000 leden, Greenpeace 568.000 leden, de Consumentenbond 540.000 leden en de Dierenbescherming 200.000 leden. Er zullen dubbele lidmaatschappen tussen zitten, maar als die mensennu eens met de portemonnee zouden gaan stemmen... Een meerderheid van het volk schijnt bijvoorbeeld meer diervriendelijkheid in de stallen te willen. Met een kopersstaking van dieronvriendelijk vlees zou dat in een zucht geregeld zijn.

Misschien moeten de organisaties daar samen maar eens toe oproepen. Dan is het in één klap uit met de dieronvriendelijkheid ofwel er wordt duidelijk dat de leden zich vergissen en bijvoorbeeld alleen in deeltijd achter het goede doel staan. In dat laatste geval moet je je afvragen of de Haagse invloed van de organisaties wel terecht is.




De ledentallen, fondsen, invloed en door het AGD geschatte effectiviteit van de belangrijkste Nederlandse NGO's:

image


Dit artikel afdrukken