Nederlandse komkommertelers zitten in zwaar weer. Sinds de Duitse overheid een verband tussen komkommers en EHEC suggereerde, ligt de export naar onder andere Duitsland en Rusland volledig stil. Telers verliezen wekelijks tientallen miljoenen euro’s. Dat is teveel voor een sector die het al moeilijk genoeg had. Het zorgt voor veel persoonlijk leed en is een uiting van een vertrouwenscrisis in ons eten die een patroon begint te laten zien. De dioxinecrisis in de varkenshouderij zit nog vers in mijn geheugen.

zeven ton van honderden
Afgelopen vrijdag was ik bij Frankort & Koning, een grote handelaar in groenten. In de opslag stonden honderden tonnen goed, gezond maar onverkoopbaar product. De marktwaarde was 0 cent per stuk, ook al waren ze gegarandeerd EHEC-vrij.

Op de terugweg dacht ik nu moeten we iets gaan DOEN. Een paar uur en flink wat telefoontjes later was het project Kom Op! geboren. Een belletje met Frankort & Koning verzekerde mij vrijdag al van een reservering van zeven ton echte Hollandse komkommers. We konden aan de slag en de eerste foodlog #innovatiemob was geboren.

het plan
De eerste schets van het plan verscheen hier afgelopen vrijdag. Inmiddels is het mede op basis van de reacties uitgewerkt:

1. we gaan vanaf begin volgende week enkele duizenden liters komkommersmoothie met de naam Kom Op! maken. Alle grondstoffen, mankrachten en fabriekscapaciteit worden gratis ter beschikking gesteld door sponsoren.**

2. We zoeken financiële sponsoren (betalende ‘klanten’) die het product willen kopen met een minimum van 500 liter tegen een prijs van twee euro per liter. Minimaal de helft van het aantal liters word ter beschikking gesteld aan het publiek. De rest mogen ze naar eigen inzicht gebruiken.

3. Alle inkomsten – na aftrek van eventuele** kosten zoals inkoop van de flesjes en labels - zal ter beschikking worden gesteld aan een innovatieproject voor komkommertelers. Het Kom Op! Team verwacht op deze manier minimaal 15.000 euro op te kunnen halen.

4. Komkommertelers, andere direct betrokkenen en vrijwilligers zullen het product gaan uitdelen op plekken waar veel mensen bij elkaar komen. Een voorbeeld van zo’n plek zijn de NS stations in de grote steden.

Met deze actie willen laten zien dat (a) het krankzinnig is om goed product weg te gooien omdat er slecht gecommuniceerd wordt over voedselveiligheid, (b) de komkommer als symbool van deze EHEC-crisis weer ‘veilig’ kan worden verklaard en (c) komkommertelers juist in deze crisis ook een andere weg kunnen kiezen dan steeds meer komkommers telen waar ze niet genoeg aan verdienenwaar staan we nu met Kom Op! ?
Via foodlog.nl hebben komkommertelers Robert Bergenhenegouwen en Esther Witkamp (Kwekerij de Cirkel) zich gemeld. Telersvereniging FresQ heeft in het weekend al spontaan de eerste 1000 liter opgekocht. De actie wordt ondersteund door het Productschap Tuinbouw en inmiddels heeft ook het Groentenfruit-bureau zich aangemeld. De komkommers van Frankort & Koning staan inmiddels in onze fabriek in Helmond.
Gisteren heeft Dennis Favier de definitieve receptuur van de smoothie vastgesteld. U ziet hem op de foto hierboven.

In de loop van deze week komt een Kom Op! website online. Het ontwerp voor een label van het flesje is inmiddels ook vrijwel klaar om naar de drukker gestuurd te worden. Deze activiteiten zijn uitgevoerd onder leiding van foodloglezer Jan Peter van Doorn.

Lucien Joppen (redacteur van Food & Nutrition) en communicatieman Bert van Rees voeren het persteam aan.
Op foodlog.nl blijven we u over de voortgang van het project informeren.

Begin volgende week worden de eerste producten gemaakt worden in Helmond, waar de producten ook gepascaliseerd zullen worden. Natuurlijk dienen we nog wat voedselveiligheidscontrolles uit te voeren, maar daarna kan de definitieve productie starten. Journalisten zijn bij deze uitgenodigd om langs te komen om te komen kijken, geïnteresseerden kunnen zich bij mij of hier melden.

** We zoeken nog naar de volgende sponsoren die het volgende beschikbaar zouden willen stellen:

- Vers vruchtensap (enkele duizenden liters)
- Analysecapaciteit t.b.v. microbiologie om de partij EHEC vrij te verklaren.
- Die enkele tienduizenden 250ml flesjes ter beschikking wil stellen of de rekening hiervan op zich zou willen nemen.
- Een drukker die de labels gratis zou willen printen.
- Een transporteur die straks wilt hebben om het product gekoeld naar ‘drukke’ plekken te krijgen.

Maar vooral veel vrijwilligers die deze actie onder de aandacht willen brengen bij het grote publiek, en een beetje van hun kostbare tijd beschikbaar willen stellen in de komende weken.

Dit artikel afdrukken