Dit gaat mijn verstand te boven. De would-be maatnemer en kritische controleur feliciteert het bedrijf dat het in de gaten moet houden met een marketingtruc en lust er wel pap van. Alsof het zorgen voor regels en de naleving daarvan een feestje is. Als Nederland dit gewoon vindt, moeten we wel gek geworden zijn.

Ik gaf hier al eerder aan hoe ik denk over Puur & Eerlijk. Wim Boevink zei het prachtig in Trouw: "Ik zal het wel kopen, ’soms’, mijn doffe geweten sussend, wegkijkend van marktstrategieën en oorlogen tussen A-merken en huismerken en nog meer aandeel voor AH, die mij voedt en opvoedt, van wieg tot graf. Ik ben een door marketing en Allerhande geconditioneerde consument geworden en toen ik Dick Boer zag, de oppergod van mijn voedselketen, wilde ik maar één ding weten: waarom is er bij mijn AH geen rode botersla meer, want die vond ik zo lekker. Help mij, o grote Dick."

Niet deze Dick dus, maar Boer, Nederland's eetoppergod en baas van AH. De man die beslist wat goed is. Voor ons, voor de dieren, de planten en derest van de wereld. In zijn tempo en op zijn voorwaarden. Gedwee volgen de fairfoodies die de vlag hangen uit hun dure grachtenpost. Betaald en aangesteld door ... ja, door wie eigenlijk, met welk mandaat en met welk doel?

Zou het gewoon een vermomd marketingbureau zijn?

Dit artikel afdrukken