Het is makkelijk om een koe van achteren in zijn kont te kijken. Laten we het daarom eens vanaf de voorkant doen en kijken of we het kalf kunnen redden voor het redeloos en reddeloos verdrinkt.
Wat vindt foodlog van zo'n visie? Hier vind je het interview.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Mooi voorbeeld. Alsook de rol die de boer in urban agriculture kan gaan spelen.En zo zie ik nog wel meer mogelijkheden. Het is misschien niet de redding van de landbouw, maar het zou wel eens de redding van de boer kunnen zijn. 'Boeren zoals boeren bedoeld is'.
By the way RVO, je begrijpt het helemaal goed.
"Jan, omdat het nog niet echt gebeurt is er ook nog geen naam voor."
Misschien komt dit in de richting, of begrijp ik het verkeerd?
CSA (=community supported agriculture).
In het nederlands: pergola boeren. Voorbeeld:
artikeltje in Trouw
Even goegeloeren en je vind veel meer voorbeelden.
Vanzelfspreken niet DE redding van de NL landbouw, maar wellicht een niche, een begaanbaar pad voor enkelen.
Groet, RvO
Jan, omdat het nog niet echt gebeurt is er ook nog geen naam voor. Maar dat komt nog wel. Vroeger zeiden we wel 'prosumer'. Samentrekking van producent en consumer. De consument produceert (en denkt) mee. De tijd zal leren of die grote groepen consumenten hun macht zullen uit oefenen. voorlopig is het nog lang niet zover.
@Lisette: inderdaad een levend varkens kan je niet leveren aan een consument, maar wel karbonades, verse worst en gedroogde hammen. Kaamps had eerst alleen maar melk en is daar kaas van gaan maken wat voor 90% door de industrie wordt gedaan.
Je argument mbt concurrentie, er zitten ook meerdere supers in vrijwel ieder dorp of stad. Je kan alleen concurreren als je vergelijkbare producten hebt en in vergelijkbare periferie zit. Kortom; veel 'Oorsprongen' en graag dicht bij de consument.
Cooperatie of niet, ik vind dat niet heel belangrijk. Mijn indruk, van de bedrijven die ik analyseer en adviseer, is dat vrijwel nooit de organisatievorm het zwakke punt is. Van de initiatieven zullen er vast 5 van de 10 niet slagen om veel verschillende redenen en we ontdekken wel welke 5 de juiste keuze hebben gemaakt.
Jan Robben: ik noem het meestal grootschalig luisteren.