Super De Boer zegt: Supermarkten zijn in de westerse samenleving verreweg het belangrijkste kanaal voor consumenten voor het kopen van levensmiddelen. Zodoende oefenen supermarkten een aanzienlijke maatschappelijke invloed uit. Super de Boer wil die invloed positief aanwenden, of het nu gaat om de gezondheid van de consument, de verbetering van het milieu of de bestrijding van armoede in ontwikkelingslanden.

C1000: Als klant beslist u natuurlijk welke producten u koopt bij C1000. Maar wij helpen u graag bij het maken van de juiste keuzes. We vinden het belangrijk om een steentje bij te dragen aan de maatschappij en denken volop na over groene oplossingen, gezonde alternatieven en andere manieren om maatschappelijk verantwoord te ondernemen.

AH: Albert Heijn vindt het belangrijk dat producten geproduceerd worden met zorg voor mens, dier, milieu en omgeving. Doordat we een langdurige band opbouwen met producenten en leveranciers van onze verse producten kennen wij hun wijze van produceren. Samen zoeken we naar mogelijkheden om het nog beter te doen in de toekomst.

Wakker Dier voert momenteel actie tegen de kiloknallers in de supermarkten: Een kilo vlees voor twee à drie euro bij de C1000? Dan voel je toch op je klompen aan dat er geen cent overblijft voor dierenwelzijn... Bio-industrievlees is al zo goedkoop! Kiloknallen met dierenleed is respectloos. Wees wijzer dan de winkel, koop geen kiloknallers.Waarom zouden wij wijzer moeten zijn dan de winkel? De hierboven aangehaalde teksten barsten van de wijsheid. Supermarkten hebben zoveel invloed op onze eetgewoontes, op landbouw, op de natuur en op arbeidsomstandigheden dat ze het als hun plicht beschouwen om hier hun verantwoordelijkheid te nemen. Een wettelijk verbod op kiloknallers, zoals Wakker Dier wil, is nergens voor nodig. Zelfs het wettelijk aanscherpen van de dierenwelzijnsregels of de handhaving daarvan zal overbodig zijn. De supermarkten zullen zelf de normen verhogen en die verkopen aan het publiek, let maar op. Ook al schijnt het zo te zijn dat vleesaanbiedingen zijn voor een supermarkt wat een fluit is voor een rattenvanger.

Of er wordt hierboven heel brutaal en opportunistisch gejokt. Wie gaat er nog winkelen bij een winkelier die dat doet? Ik. Wie nog meer?


Foto: aanbieding op de website van de Lidl, de omfietssupermarkt van prijsbewuste foodies. Teksten van superdeboer.nl, C1000.nl en ah.nl.


Dit artikel afdrukken