"Aan de suiker in een reep kun je niet zoveel veranderen, maar je zou een Mars wel wat kleiner kunnen maken. Je kunt als producent ook andere repen gaan maken, met veel minder calorieën", zegt Paul Rosenmöller in de Volkskrant. "Het assortiment dient structureel te worden gewijzigd. Wanneer artikelen met minder suikers en vet worden aangeboden, dan kiezen scholieren ook vaker voor deze producten. Producenten zouden in samenwerking met de overheid, scholen die kiezen voor een gezonde keuze ook meer moreel en financieel moeten steunen."

Deze maand is ook het Vitaaltje uit de muur te trekken. Dit is de nieuwe ‘gezonde’ kroket van Febo met vleesalternatief Meatless, een "caloriegehalte van anderhalve glas melk", minder (verzadigde) vetten en arm aan cholesterol. Het antwoord van Febo op de winterwortel.

Op Schiphol zag ik nog snoepautomaten met genoeg energie om een vrachtwagen met je tanden door de Sahara te trekken, maar die tijd lijkt nu voorbij. De toekomst is voor de BewuStick, de Zeropounder en het Vermagertje. Maar wie weet zijn die wel heel lekker.
Dit artikel afdrukken