Wat er gebeurde in Odijk vanmiddag, kun je vanavond horen op Radio 3FM, Move Your Ass!, tussen tien en elf.

Maar wat was het nou? Er wordt inmiddels over geruzied. Was "10/7 Jumbo, Odijk, the Netherlands" wel een echte carrotmob? De Nederlandse carrotmobbers waarschuwden tegen de actie: 'ga er niet heen'. Maf, wat mij betreft. Het ging er toch om dat door invloed vanuit het publiek er een duurzamer aanbod op de schappen komt?

Nee, zeggen de echte carrotmobbers. Het gaat erom dat het volgens onze regels gebeurt. Die houden in dat je een aantal winkeliers tegen elkaar laat opbieden. Maakt niet uit met welk product als er maar extra omzet wordt gemaakt waarvan vervolgens 22% aan 'iets duurzaams' wordt besteed. Het echte mobbersfilmpje met het drankwinkelvoorbeeld stopt het in duurzame peertjes en koelkasten. Spullen dus die minder energie verbruiken. Prachtig. Natuurlijk.

Het krotenmoppen dat gisteren per ongeluk en spontaan ontstond, leidde ertoe dat de pers en wat officials - LNV'ers, Biologica, Slow Food - uitrukten om te komen kijken wat er gebeurt bij de Jumbo in Odijk. Dikke aandacht voor Willem & Drees. Twee marketeers die iets heel sympathieks hebben bedacht. 1. Stoppen met hun baan voor een foodmultinational. 2. Hun kennis gebruiken om iets nuttigs te doen. 3. Iets doen voor boeren - Nederland realiseert het zich nog niet, maar veel varkensboeren en tuinders zijn er mogelijk volgend jaar niet meer. 4. Iets doen aan wat meer keuze in groenten en fruit voor ons consumenten. 5. Ervoor zorgen dat de uitstoot van uit hoofde van transport drastisch wordt teruggedrongen.
Hoe ze dat doen schreef ik gisteravond al. Kun je dat in meer winkels, dan sla je echt een enorme deuk in een pak boter.

Nog spannender. Supermarkt Jumbo werkt eraan mee! Het laat die malle kerels toe in hun logistiek. Iedereen - w.o. ikzelf - voorspelde dat het ze niet zou lukken. Het is nl. bijzonder dat Willem & Drees in 'gewone Aardappelen, Groenten en Fruit' om het heilige logistiek apparaat van de super heen mogen werken en omdat Jumbo zich realiseert dat dat juist prima is. Voor Jumbo, voor ons consumenten en voor boeren. Het mobben is minder belangrijk dan bekend maken wat ze echt doen. Niks streek enzo, maar diversiteit uit de buurt die niet 400 km door Nederland heeft gescheurd om soms 3 km naast de plek van teelt te worden verkocht, maar echt maar 40 of nog minder. Dan ook nog eens niet allemaal dezelfdePeter Jens, Biologica, staat Rudy Mackay, Radio 3FM te woord

bulk, maar variatie in aardbeien, sla, kersen en sperziebonen. En bovendien ook nog eens zodanig dat de boeren die voor die variatie zorgen, niet omvallen in het marktgeweld van vandaag. Da's niet prachtig, maar bloody awesome.

Dat moet bekend worden zodat ook anderen zo gaan werken. Dat zorgt voor een flink duurzaam effect en maakt de wereld nog leuker en lekkerder ook.

Dat kwam de pers fotograferen.

Een geheimpje, want er onstond tussen gistermorgen 10.00h en gistermiddag 14.00h nog wat meer dan alleen maar een W&D promotie. Dankzij het berichtje over carrotmobbing ontstond krotenmoppen. Het wordt een aanpak waarin we heel Nederland dat er aan mee wil doen, zelf laten beslissen wat duurzaam is. Niemand weet namelijk wat dat is en dus ook niet wat'ie moet kiezen. Straks wel. Natuurlijk wordt het geen dom logootje of een-alleen-maar-leuke guerillatruuk, maar een brede volksbeweging met z'n eigen marketing waar supers nog blij van worden ook. Dat heeft nog een paar weken uitwerking en gesprekken nodig.

De producten brengen we via de logistiek van Willem & Drees en nog wat verbouwing daarvan naar de winkels die eraan mee willen doen. En niks ervan. Geen zorgen, we worden geen activisten. We gaan ervoor zorgen dat het publiek weer weet waaruit het kan kiezen en wat het nog niet kan kiezen. Nog meer willen we er nu niet over zeggen. De primeur beloofden we aan NCRV's Netwerk die vandaag al opnames wilde maken.

Nog even goed voorbereiden en we zijn klaar voor de enige echte Nederlandse krotenmop, die hopelijk een pracht samenwerking gaat worden met media die hun aandeeltje willen leveren aan een duurzamere samenleving en het geven van echte betekenis aan dat inmiddels aan alle kanten genepte woordje 'duurzaam'.




De 'echte' mobbers moesten niets van deze actie hebben en schreven vandaag:

image


Drees (links) en Willem (rechts) eten een carrot. De Jumbo-winkelmanager kijkt op de achtergrond toe hoe de verbaasde klanten vandaag horen wat er achter het product zit dat ze al een tijdje kopen:

image


Mowker, twitteraar met carrot en kersen van Theo Vernooij:

image


Wie het wel de moeite waard vonden:

image

Dit artikel afdrukken