Marktonderzoeksburo GfK maakte vandaag cijfers bekend waaruit blijkt dat we wat meer bij de super zijn gaan besteden. Of dat gecorrigeerd voor prijsstijgingen, inflatie en bijvoorbeeld hogere uitgaven voor biologische producten ook betekent dat we alweer minder bij speciaalzaken zijn gaan uitgeven is onduidelijk.

Wel heel duidelijk is dat we inmiddels graag op zondag naar de super gaan. In 2014 steeg de zondagomzet van Nederlandse supermarkten met 30% ten opzichte 2013. Nederland doet inmiddels ruim 3,5% van zijn boodschappenuitgaven op zondag.

Nederland doet inmiddels ruim 3,5% van zijn boodschappenuitgaven op zondag
Gepensioneerden blijven achter
Meer dan 6 op de 10 huishoudens doen per jaar 8 keer boodschappen op zondag. Hoewel met name jongeren (alleenstaanden en tweeverdieners) van de winkelzondag gebruikmaken, is sinds 2008 voor alle typen gezinnen het zondagse gangetje naar de super gewoner geworden. Alleen gepensioneerden doen hun boodschappen nog nauwelijks op zondag.

Huishoudens in het noorden en oosten van het land doen minder boodschappen op zondag dan stadsbewoners en bewoners van de zuidelijke provincies.

Een deel van wat we op zondag kopen, halen we niet meer 's avonds en op vrijdag en zaterdag. Wel blijven de vrijdag en zaterdag de belangrijkste dagen voor de omzet van een supermarktfiliaal.

Fotocredits: Kat op winkelwagentjes in Burgh-Haamstede, David van der Mark
Dit artikel afdrukken