Eind 2013 schreef de vakpers dat Jumbo flink achterliep in het gevecht om de online klant. Die situatie lijkt nu voorbij. Het Veghelse familiebedrijf gaat zelfs de concurrentie aan met AH.nl, de Pick-Up service en thuisbezorging van marktleider Albert Heijn uit Zaandam.

Dat maakt Jumbo's financieel bestuurder Ton van Veen vandaag duidelijk in het FD. Jumbo introduceerde afgelopen maanden 28 afhaalpunten. Daar zijn volgens Van Veen de kinderziektes nu wel uit, zodat Jumbo verder kan groeien. Het bedrijf opent per week drie tot vijf pick up points met het doel in de zomer op zo’n honderd uit te komen. Volgens de bestuurder zal ook thuisbezorging ‘geen jaren’ meer duren.

Jumbo claimt de facto de beste, veelzijdigste én goedkoopste te zijn
Daarmee daagt Jumbo op het gebied van bestellen marktleider AH uit. Jumbo moet blaken van het zelfvertrouwen, want het bedrijf daagt daarnaast tevens AH én prijsvechter Lidl uit met kassabonvergelijkingen waaruit moet blijken dat het de goedkoopste is. Het zou zelfs winnen van Lidl omdat dat bedrijf geen merkartikelen en slechts een beperkt assortiment heeft.

Jumbo claimt de facto de beste, veelzijdigste én goedkoopste te zijn.

Jumbokassabonnen


Online boodschappen niet rendabel
Nog geen enkele Nederlandse supermarktketen verdient geld met een eigen online winkel. Van Veen ziet geen andere keus dan investeren. ‘De businesscase voor e-commerce in food rekent lastig. Dat geldt zowel voor pick up points als voor thuisbezorgen. Maar je zult mee moeten. Als wij het niet doen, kan dat omzet kosten doordat klanten hun heil elders zoeken. Doe je het wel, dan houd je die omzet zelf of kun je zelfs omzet naar je toe halen. Wij zijn enthousiast over e-commerce en zien de omzetten van afhaalpunten nog elke week stijgen.’

Nieuwe klanten zorgen voor groei
De Brabantse supermarktketen is de tweede speler op de Nederlandse markt. Door overname van Super de Boer en C1000 groeide Jumbo de afgelopen vijf jaar stormachtig. Halverwege juli verdwijnen de laatste C1000-winkels uit het straatbeeld. Op alle gevels staat vanaf dat moment de merknaam Jumbo.

Door de groei van het aantal winkels steeg de omzet van de Jumbo-formule in de afgelopen jaren extreem, van bijna € 1 miljard naar € 4,8 miljard. Ook de winkelomzet groeide op eigen kracht in een vlakke markt met 3,5 procent. Dit is vooral te danken aan nieuwe klanten. Want volgens van Veen zijn de prijzen niet of nauwelijks verhoogd. De financieel directeur kijkt dan ook met voldoening terug op de afgelopen jaren. De consumentenomzet van Jumbo Holding inclusief de C1000 winkels kwam uit op 6,8 miljard euro. Dit is goed voor een marktaandeel van 20 procent.

Verwacht van ons geen grote groeistappen. We richten de focus weer volledig op de klant
Na de groei, nu de consolidatie
Nu is het volgens van Veen tijd voor consolidatie. ‘Er is nog heel wat te optimaliseren. Je merkt het aan alles. We zijn toe aan een fase waarbij we de voordelen halen uit onze grotere schaal. Daar zullen we 2015 en waarschijnlijk ook 2016 voor nodig hebben. Verwacht van ons geen grote groeistappen. We richten de focus weer volledig op de klant, terwijl die de afgelopen jaren ook vaak naar binnen gericht was.’ Jumbo gaat er nu dus alles aan doen om zijn groei vast te houden in de vorm van trouwe klanten die meer bij het bedrijf gaan kopen.

Fotocredits: Jumbo Pick up point Tilburg via Facebook
Dit artikel afdrukken