Gewapend met 1.000 zelfgemaakte stickers en enkele filmcamera's gingen de YFM jongeren de vestigingen binnen. Hoewel ze door aanwezige politie werden gewaarschuwd dat ze aangehouden zouden worden als ze daden zouden begaan die als vernieling zouden kunnen worden gekwalificeerd, zagen ze kans 500 kortingsstickers op versartikelen te plakken.
De actie zorgde voor verwarring bij het kassapersoneel.

De Nederlandse Melkveehouders Vakbond sloot zich bij de actie aan. Initiatiefnemer Samuel Levie verklaarde na afloop: "De actie is goed verlopen. We hebben kunnen doen wat moest gebeuren en roepen het publiek op de actie nu voort te zetten."'

De stickers zijn vrij te downloaden via de website van YFM.

Boerenorganisatie LTO leek de actie vanmorgen bij monde van zijn beleidsmedewerker Klaas Johan Osinga op deze site te steunen. Eerder deze week riep scheidend voorzitter van LTO Nederland, vakgroep varkenshouderij, Annechien ten Have al een dag lang op tot actie tegen de eenzijdige korting die AH zijn leveranciers wil opleggen.

Zoals Foodlog eerder meldde, kan de onderhandelingswijze van AH beschouwd worden een gangbare praktijk in de relatie tussen supermarkten en hun leveranciers. De vraag moet dan ook gesteld worden waarom er leden onder het publiek zijn die zich er ditmaal aan storen en inspelen op de actiebereidheid van hun omgeving.

YFM maakte de volgende videoreportage van de #AHactie:

Jokers Plakken, Boeren Pakken from Youth Food Movement on Vimeo.



Fotocredits: Samuel Levie
Dit artikel afdrukken