Actueel

dick veerman
reageer
  • Dagelijks reizen honderdduizenden mensen via de grote NS stations. Wakker Dier hing er posters op om het publiek voor te bereiden. Vanaf maandag 7 mei aanstaande zet het de aanval in op McDonald's, Iglo en Nestlé (de pizza's van Wagner). Net als Unilever, Olvarit en Struik moeten die bedrijven ophouden met plofkip. Daarna zijn de supermarkten aan de beurt.

    Ten aanzien van de verplichte omschakeling van plofkippen naar 1 ster kippen krijgt Wakker Dier inmiddels steun van de PvdA die demissionair staatssecretaris Bleker heeft gevraagd om maatregelen tegen ploffende kip op het superschap.

    Wakker Dier schrijft: Om klanten naar hun winkels te lokken, stunten supermarkten met vlees. Maar achter die kiloknallers schuilt een dierenleven vol leed.
    Zo komt een gewone vleeskip nooit buiten. Maar zit in een dichte schuur met duizenden andere. Om de kosten te drukken, staat ze haar hele leven in haar eigen uitwerpselen. In 6 weken groeit ze uit van een kuikentje tot een vleeshomp van gemiddeld 2,2 kilo, daarom wordt dit ook wel plofkip genoemd.
    Gun jij de kip ook een beter leven? Help ons dan om succesvol campagne te voeren tegen de kiloknaller.


    De laatste zin verwijst naar een pagina waar het gaat over dieren in hokken die in hun eigen stront zouden zitten. 'Plofkippen' - slachtkuikens in vakjargon - zitten niet in hokken maar in grote stallen. Legkippen zaten vroeger in hokken en juist daarom niet in hun eigen stront. In scharrelschuren, zowel de binnen als de tegenwoordig door Wakker Dier geprefereerde buitenvariant lopen ze wel in hun eigen stront. Dat doen ze zelfs in het door Wakker Dier als ultiem diervriendelijk omarmde Rondeel. De organisatie overdrijft wat. Net als op de poster in de stations waarop een 'biologische kip' staat tegenover een regulier slachtkuiken dat sneller groot wordt. Het dier waarop Unilever en Struik overgingen heeft slechts één ster, terwijl het biologische beest er drie heeft.

    Dat zijn détails, ook al zijn ze belangrijk. Veel belangrijker is de vraag wat Wakker Dier gaat doen aan de concurrentie die straks gaat ontstaan tussen de supers en Unilevers om ons de goedkoopst mogelijke kip met 1 ster te kunnen leveren. De eerste sterknallers zijn reeds in voorbereiding. Ze gaan komen uit Roemenië.

    Wil Wakker Dier Roemeense kip op haar geweten of wordt het wakker? De kip waar het de harten van treinreizigers harder van laat kloppen kan in Nederland helemaal niet gemaakt worden. Het overgrote deel van de stallen is er niet geschikt voor omdat er geen uitloopje aan gemaakt kan worden; een vriendelijke doorzonwoning met niet biologisch maar duurzaam gehouden kippen van de linkersoort is daarentegen een fluitje van een cent en nog beter voor de volksgezondheid ook. Foodlog wees de Dierenbescherming daar al drie jaar geleden op. Het zal toch niet zo zijn dat de Wakker Dier met al zijn knappe marketingvaardigheden nu dezelfde fout gaat maken en de kip uit Nederland laat verdwijnen?


    De poster van Wakker Dier die op dit moment op Nederlandse NS stations hangt:

reageer

Je moet ingelogd zijn om te reageren en duimen uit te kunnen delen.

Heb je nog geen account, meld je dan nu aan!

Lees Gespreksregels, de 'appeltjes' & de ambitie van Foodlog voor meer informatie over hoe je dit doet en hoe je je bijdrage aan Foodlog kleur kunt geven.

reageer

Je moet ingelogd zijn om te reageren en duimen uit te kunnen delen.

Heb je nog geen account, meld je dan nu aan!

Lees Gespreksregels, de 'appeltjes' & de ambitie van Foodlog voor meer informatie over hoe je dit doet en hoe je je bijdrage aan Foodlog kleur kunt geven.

Stoort een reactie je of staat de toon je niet aan?

sluit
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
De schrijver ontvangt jouw bericht per mail. De Foodlog-redactie krijgt een cc.

Stoort een reactie je of staat de toon je niet aan?

sluit
Je bericht is succesvol verstuurd.