Whole Foods, de Amerikaanse high end supermarktketen die biologisch op de kaart zette, doet minder in een verpakking dan het gewicht vermeldt. Daardoor worden de toch al dure producten nog duurder.
Het Department of Consumer Affairs (DCA), de Amerikaanse consumentenwaakhond, kocht steekproefsgewijs 80 verschillende voorverpakte producten bij de 9 filialen van Whole Foods in New York.
In alle gevallen foutief
In alle gevallen was er sprake van een foutief gewicht. Bij vers verpakte spullen altijd enige marge mogelijk (bij ons staat er dan een 'e' voor het gewicht), maar bij Whole Foods bleef maar liefst 89% buiten de wettelijk toegestane marges.
Volgens de DCA lopen klanten van Whole Foods hierdoor het risico dat zij teveel betalen voor hun boodschappen.
De afwijkingen liegen er niet om. Op een groot pak garnalen met kokos zat een sticker met een foutief gewicht waardoor de klant maar liefst $14,84 teveel zou moeten afrekenen, op kipreepjes was de gemiddeld te veel berekende prijs $4,13.
DCA Commissioner Julie Menon zegt in de media: "Het is onacceptabel dat New Yorkers die boodschappen doen voor een zomerbarbecue of die snel even iets meepakken uit de kant-en-klaarafdeling van de New Yorkse Whole Foods winkels grote kans lopen teveel te moeten afrekenen. [..] De inspecteurs van de DCA zeggen me dat dit het ergste geval van foutieve etikettering is dat ze in hun hele carrière hebben gezien. De DCA en de New Yorkers zullen dit niet accepteren."
'Oneens'
Whole Foods reageerde in een verklaring: "Omdat we altijd naar tevredenheid en verrukking van onze klanten streven, kennen we van oudsher het beleid om ieder product dat onjuist gewogen of geprijsd is volledig te vergoeden. Wij verzekeren onze klanten dat we nooit met opzet bedrieglijke praktijken hebben gebruikt om klanten te veel te laten betalen. Zolang het onderzoek loopt hebben wij verder geen commentaar, behalve dat we we het oneens zijn met de bevindingen en we alles in het werk stellen ons te verdedigen tegen beweringen dat het omgekeerde waar zou zijn."
Fotocredits: Whole Foods Market Morris County via Facebook
Dit artikel afdrukken
In alle gevallen foutief
In alle gevallen was er sprake van een foutief gewicht. Bij vers verpakte spullen altijd enige marge mogelijk (bij ons staat er dan een 'e' voor het gewicht), maar bij Whole Foods bleef maar liefst 89% buiten de wettelijk toegestane marges.
Volgens de DCA lopen klanten van Whole Foods hierdoor het risico dat zij teveel betalen voor hun boodschappen.
De afwijkingen liegen er niet om. Op een groot pak garnalen met kokos zat een sticker met een foutief gewicht waardoor de klant maar liefst $14,84 teveel zou moeten afrekenen, op kipreepjes was de gemiddeld te veel berekende prijs $4,13.
De inspecteurs van de DCA zeggen dat dit het ergste geval van foutieve etikettering is dat ze in hun hele carrière hebben gezien'Onacceptabel'
DCA Commissioner Julie Menon zegt in de media: "Het is onacceptabel dat New Yorkers die boodschappen doen voor een zomerbarbecue of die snel even iets meepakken uit de kant-en-klaarafdeling van de New Yorkse Whole Foods winkels grote kans lopen teveel te moeten afrekenen. [..] De inspecteurs van de DCA zeggen me dat dit het ergste geval van foutieve etikettering is dat ze in hun hele carrière hebben gezien. De DCA en de New Yorkers zullen dit niet accepteren."
'Oneens'
Whole Foods reageerde in een verklaring: "Omdat we altijd naar tevredenheid en verrukking van onze klanten streven, kennen we van oudsher het beleid om ieder product dat onjuist gewogen of geprijsd is volledig te vergoeden. Wij verzekeren onze klanten dat we nooit met opzet bedrieglijke praktijken hebben gebruikt om klanten te veel te laten betalen. Zolang het onderzoek loopt hebben wij verder geen commentaar, behalve dat we we het oneens zijn met de bevindingen en we alles in het werk stellen ons te verdedigen tegen beweringen dat het omgekeerde waar zou zijn."
Fotocredits: Whole Foods Market Morris County via Facebook
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Naar aanleiding van de beschuldigingen tegen hun verkeerd geprijsde producten, presenteerde Whole Foods een video waarin de super toegeeft fouten te hebben gemaakt. In de video vertellen beide co-CEO’s van de supermarkt, Walter Robb en John Mackey, aan hun klanten hoe ze het probleem gaan oplossen.
Volgens de heren is het maar een klein percentage vers voedsel dat verkeerd wordt gewogen. “We weten dat het onbedoelde fouten zijn, aangezien ze de ene keer in het voordeel en de andere keer in het nadeel van de klant zijn”.
Om toekomstige fouten te voorkomen hebben ze een drietal speerpunten opgesteld. Zo krijgt het personeel in alle vestigingen extra trainingen, zodat fouten niet meer voor komen. Een derde partij gaat de voorgenomen progressie auditen, dit wordt met de consumenten gedeeld. Daarnaast kunnen klanten aan de kassamedewerkers vragen om het gewicht van de versproducten die ze willen kopen, te controleren. Mocht dit niet in het voordeel van de klant uitpakken, dan geeft Whole Foods het product gratis mee, zeggen de CEO’s in Time.