De Consumentenbond is er duidelijk over. Vinkje moet weg omdat mensen het niet snappen. Wie het nog niet heeft gelezen, raadpleegt de Consumentengids die ik vanmorgen al vroeg cadeau kreeg. De campagnepagina waar je tegen Vinkje kunt stemmen, mag natuurlijk ook.

Maar zoals zo vaak met cijfers en enquêtes blijf ik in verwarring achter.

77% of 85%?
Vraag duizend mensen wat het Vinkje betekent, dan zeggen er 770 het niet te weten. Dat zegt de Bond vanmorgen in een persbericht omdat ze het deden.

Dus weet 77 procent van het Nederlandse volk het niet. Zo worden dit soort cijfers uitgelegd. Onder meer door de NOS.

Maar als 77 procent van het Nederlandse volk het niet weet, hoe kan het dan dat 85 procent (van dezelfde 1000 ondervraagde mensen) zegt het verschil niet te weten tussen een blauw en een groen vinkje? Dan weet toch 85 procent van de burgers niet wat het vinkje betekent? Toch is dat zo volgens de Bond in hetzelfde persbericht.

Ik vraag het maar, want misschien kan een beroepsonderzoeker van consumentenopvattingen het hier even uitleggen.

Wat weet Vinkje zelf van betekenis?
En meteen ook het volgende. Een paar jaar geleden liet de vinkjesindustrie onderzoeken hoe bekend het vinkje was onder de mensen. Het bureau GFK kwam, na een paar straten aanbellen bij burgers, uit op ‘meer dan 90 procent’. Zo kwam het in de pers, hoewel nooit iemand de cijfers heeft gezien.

Heeft GFK indertijd verzuimd er bij te vragen of mensen ook wisten wat dat Vinkje betekent?

Tenslotte: hoeveel onderzoeksuitslagen in deze, zijn er de afgelopen 10 jaar dat het Vinkje bestaat, gepubliceerd en kunnen we ze op Foodlog naast elkaar leggen?




Fotocredits: screenshot campagne 'Weg met Vinkje', Consumentenbond
Dit artikel afdrukken