Nieuws
-

Watermeloensap is een interessant voedingsmiddel. Het is rijk aan bouwstoffen voor het essentiële aminozuur arginine. Arginine is noodzakelijk bij de de opbouw van stikstofmonoxide (NO) dat de bloeddruk verlaagt, het klonteren van bloed voorkomt en beschermt tegen hartinfarcten. Na drie weken bij elke maaltijd een glas watermeloensap nam de hoeveelheid arginine in het bloed met 22% toe, constateerden Amerikaanse onderzoekers van o.a. ARS en de University of Nevada.
Stikstofmonoxide (nitric oxyde) zorgt voor het verwijden van de bloedvaten, wat leidt tot een goede bloedcirculatie waardoor zuurstof en voedingsstoffen beter getransporteerd kunnen worden naar de spieren. Daarom nemen ook sporters soms extra arginine.
Hoge orale inname van arginine kan leiden tot diarree, daarom wordt vaak L-citrulline genomen, dat kan worden omgezet naar arginine. Watermeloen bevat veel L-citrulline. Een Amerikaanse onderzoeksgroep onder leiding van Julie Collins testte groepen van 12-23 personen die verschillende hoeveelheden watermeloensap kregen. De groep met de hoogste consumptie kreeg 1560 gram sap per dag, overeenkomend met 2 gram L-citrulline. Zij vertoonden na 2 weken een toename van de hoeveelheid arginine in het bloed van 22%. Er werd slechts 3 weken getest dus het is niet bekend of de arginineniveaus verder toenemen met langduriger consumptie.
Het onderzoek bewijst dat citrulline uit de watermeloen in het lichaam goed wordt omgezet tot arginine. Dat is het startpunt voor verder onderzoek naar de rol van watermeloen om het metabolisme en de functies van bloedvaten te verbeteren en de weerstand en veroudering van weefsels tegen te gaan. Watermelon is ook rijk aan lycopeen, een antioxidant dat in toenemende mate wordt toegevoegd aan voedingsmiddelen om de gezondheid te verbeteren
Het onderzoek is gepubliceerd in het blad Nutrition, March 2007, Volume 23, Pages 261-266.
bron: NutraIngredients.com
reageer
Je moet ingelogd zijn om te reageren.
gerelateerde berichten
-
Beter eten is in, of liever: de analyse-van-hoe-het-is-maar-niet-moet is in. Vanuit de landen waar het slechtst wordt gegeten - de US en the UK -...
-
Naar aanleiding van mijn posting gisteren over de relatie tussen voeding en gedragsstoornissen, ontving ik van Melchior Meijer, de kritische...
-
EVMI.nl meldde van de week: De FNLI wil vooralsnog geen convenant sluiten met de Consumentenbond en de overheid voor de reductie van zout. De...
-
Sinterklaas is, in tegenstelling tot de kerstman, altijd een slanke man geweest. Hoe doet hij dat toch? Want met zijn verjaardag let hij duidelijk...
-
MRSA, dat is die varkensbacterie die van dier op mens kan overspringen. Een uitbraak is niet zo best voor ons. Je mag het een beetje vergelijken met...
-
Veel te lang had ik al niet meer op Ode gekeken, de site bij het gelijknamige blad dat door ex NRC-journalist Jurriaan Kamp werd op gericht uit...
-
Van 19 tot en met 21 december vergadert de Raad van Ministers voor Landbouw en Visserij van de Europese Unie in Brussel. Daar zal ook worden gesproken...
-
Dick serveerde hier kortgeleden de kroket van Katan. Weg ermee, vond hij. Te ironisch en te verwarrend voor het 'gewone publiek', ook al is...
-
Op basis van Gary Taubes' "Good Calories, Bad Calories", schreef Melchior Meijer in de jongste Weekendbijlage van het Algemeen Dagblad: Zin en...





