Ik sprak er de afgelopen dagen over met een aantal mensen die werkzaam zijn in marketing. Steevast kwamen ze met dit antwoord:

blijeboerenbijah


In augustus organiseerde Albert Heijn Open Dagen bij de boer. De boeren waren blij en gastvrij. De super toonde zich aardig, betrokken en vooral 'echt' en heel menselijk. Meteen daarna toonde het zich een haai en liet het zien wie het werkelijk is: een gewone geldmachine als iedere andere die op ons gevoel speelt om geld aan ons te kunnen verdienen, maar niets om ons geeft.

Echte marketing vergt betrouwbaarheid. Toon je die niet, dan ben je die snel kwijt. Mogelijk gaat deze case de geschiedenis in als les voor vele bedrijven die aan 'echte marketing' proberen te doen als truukje. Echte marketing schept echte verplichtingen. Dat werkt door tot in zelfs de kleinste détails, zoals een zakelijke brief aan leveranciers die per ongeluk de oren en ogen van kritische leden van het publiek bereikte. Inkoop en marketingcommunicatie zijn voortaan onderdeel van hetzelfde beleid en moeten dezelfde herkenbare identiteit hebben. Niemand in Zaandam had dat ooit kunnen bedenken. Nu weet zelfs Jumbo in Veghel het.

Fotocredits: Foodlog (kop), Albert Heijn (body)
Dit artikel afdrukken