Vanmiddag verzond Wakker Dier een brief aan 12 Nederlandse supermarktorganisaties. Wakker Dier zet daarin de campagne uiteen:

Wakker Dier start de nieuwe campagne omdat we van vlees weer een kwaliteitsproduct willen maken, waar woorden als ‘stuntartikel’ en ‘klantenlokker’ niet bij horen. Door aan onze oproep te voldoen zullen supermarkten helpen om de Nederlandse veehouderij diervriendelijker te maken.

Bedrijven die voorop lopen zetten we in het zonnetje
We zijn inmiddels gestart met een brede publiekscampagne, waarbij we het begrip kiloknaller gebruiken als synoniem voor alle vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk in de reclamefolder. Hierbij onthullen we het dierenleed dat achter dit vlees schuil gaat. Zo scheppen wij een maatschappelijk klimaat waarin u makkelijker kunt omschakelen naar een diervriendelijker folderbeleid.

Aan u vragen wij concreet om in uw reclamefolders geheel te stoppen met de promotie van vlees en vleeswaren zonder zichtbaar dierenwelzijnskeurmerk. Om dit verzoek kracht bij te zetten zullen wij vanaf 1 april 2016 supermarkten die keurmerkloos vlees zijn blijven promoten publiekelijk gaan aanspreken. Bedrijven die voorop lopen zetten we in het zonnetje.


De nieuwe campagne vraagt nadrukkelijk aandacht voor vleeswaren. De twaalf grootste supermarktketens hebben, zegt Wakker Dier, in de eerste tien maanden van 2015 in totaal 3.800 keer met vleeswaren gestunt. De meeste aanbiedingen betroffen worsten, gevolgd door ham en smeerbare vleeswaren zoals patés. Slechts 7% daarvan zou een dierwelzijnskenmerk dragen.



Als supers ervoor zorgen dat er veel meer diervriendelijk vlees in wordt verwerkt, dan kunnen boeren die omschakelen naar diervriendelijker gehouden dieren, veel meer verdienen aan het hele dier en hoeven we minder dieren dood te maken
Voordeel voor omschakelende boeren
We vroegen Hanneke van Ormondt van Wakker Dier welk voordeel het accent op vleeswaren heeft voor Nederlandse boeren.

Van Ormondt: "Vijfentwintig procent van onze vleesconsumptie gaat via vleeswaren. Daarom vinden we het erg belangrijk dat hier ook meer aandacht komt voor dierenwelzijn. Nu zien we zowel in het schap als in de folder, dat vleeswaren achterlopen op vers vlees met keurmerken. Voor de zogenaamde vierkantsverwaarding van het dier dat de boer aan de slachter levert, is het belangrijk dat ook vleeswaren meebewegen. 'Vierkantsverwaarding' is een beetje ingewikkeld, maar belangrijk begrip. Om het simpel te houden: het duidt aan hoeveel van een dier in ons eigen land verwerkt en aan Nederlandse consumenten verkocht wordt. Een belangrijk deel van het vlees van onze varkens gaat in de vleeswaren. Als supers ervoor zorgen dat er veel meer diervriendelijk vlees in wordt verwerkt, dan kunnen boeren die omschakelen naar diervriendelijker gehouden dieren, veel meer verdienen aan het hele dier. Dus niet alleen aan de kipfilet of aan de varkenshaas, maar aan alle delen. Zo verdient de boer beter, en hoeven we minder dieren dood te maken. Nu moeten we veel te veel varkens naar het buitenland verkopen waar niet betaald wordt voor ons hogere welzijn. Als supermarkten in Nederland het hele dier onder keurmerk verkopen, hebben zowel dier als boer daar baat bij!"

Cijfermateriaal over de kiloknallercampagne en 'dierenleed op de boterham' is op de site van Wakker Dier te raadplegen.

Fotocredits: Uw verse vlees en vleeswaren, Photocapy
Dit artikel afdrukken