Albert Heijn, Jumbo en Lidl schrappen binnenkort de plofkip uit hun assortiment. De meest andere supers volgen. Dat betekent niet dat er in Nederland geen plofkip meer wordt geproduceerd, maar wel dat Nederlandse supers die niet meer zullen voeren.

Wakker Dier markeert de 'plofkipvrije' super met een radiospot waarmee het succes van de campagne tegen de plofkip wordt gevierd. Wel geeft de NGO aan dat de restaurants, broodjeszaken, fastfoodrestaurants die nog steeds plofkip blijven voeren, kunnen rekenen op een voortgezette shaming campagne.

Het Algemeen Dagblad brengt vandaag een interview met Wakker Dier campagnevoerder Hanneke van Ormondt. Zij legt uit hoe de lobby van NGO's tegen de plofkip in Nederlandse supermarkten voor hen een succes werd en zowel supers als Wakker Dier een succes konden behalen met hogere welzijnseisen dan het bod dat de supers aanvankelijk deden. Wakker Dier toont zich blij met de introductie van een trager groeiend ras als basiskip en typeert die stap als 'een doorbraak', ook al had ze liever de 1-sterkip als basis gezien. De actieorganisatie complimenteert de supers voor hun stap en staakt haar campagnes tegen hen.
AD - abcCookies op AD.nl
Reageer
  • Deel
Druk af