Ik zag deze fles afgelopen zaterdag bij een - overigens prima - wijnwinkel in Utrecht. De winkel heeft twee etalages. De ene is geheel gewijd aan deze fles wijn. Die blijkt je niet te moeten kopen omdat hij lekker is of niet duur, maar omdat er water bij is gedaan. Niet in de fles, maar omdat 1 euro naar het goede doel gaat.

Wat ik nu wel eens zou willen weten is: waarom zou ik die uit moeten geven via die fles en niet via giro 333, 555, 444 of 111?

En stel je voor dat zo direct iedereen zo zijn fles wijn, pakje boter, bakje gehakt of appels gaat verkopen, hoe moeten al die verkopers hun waren dan nog een extra argument mee geven om verkocht te worden als het niet meer lukt om die te verkopen om wat ze zijn (lekkere wijn bijvoorbeeld)?

chianti


Wie weet of die euro wel echt goed besteed wordt? Ik loop er al het hele weekend over na te denken en vraag me inmiddels zelfs ernstig af: moet er geen keurmerk komen voor goede doelen acties om commercie te bedrijven? Ik kan daar niet zo snel wijs uit als ik moet beslissen tussen de ene Chianti en de andere.

Jazeker, ik keek ook even op de site van Livebuild, ook uit Utrecht. Wat ze doen klinkt vreselijk sympathiek. En juist daarom wil ik het er over hebben.

Fotocredits: Foodlog Media
Dit artikel afdrukken