Het is het zoveelste gesprek met 't Hart in de kranten. Hij vertrekt van de boerencoöperatie FrieslandCampina naar de wereldwijd opererende beursgenoteerde Deense bierbrouwer Carlsberg.

't Hart heeft de koe weer een imago gegeven dat niet ruikt naar stront of klinkt naar subsidie. Dat maakt zijn gesprek met Persdienstredacteur Chris van Alem glashelder. Nederland en zijn politiek zijn weer blij met de koe. Maar dan moet die wel zichtbaar blijven in de wei blijven en het woordje 'mest' niet al te veel naar boven komen. Anders is het zo gedaan met het imago van de melkkoe.

Directies van boerencoöperaties hebben het dikwijls lastig. Ze zijn in dienst van de boeren en hebben daarom het beste met hen voor. Toch lijkt het erop dat ze hen steeds bij de les moeten houden.

Stront
Er is de laatste maanden veel stront aan de knikker rond mestwetgeving. Zo'n artikeltje in de krant is een vorm van corporate communications. 't Hart waarschuwt zijn bazen - de boeren - geen gekke dingen te doen. Dat zou zonde zijn van zijn werk voor de Nederlandse koeienboer in het algemeen en die van FrieslandCampina in het bijzonder. Kennelijk luisteren boeren maar slecht naar directeuren die ze zelf duur betalen. 't Hart lijkt het nodig te vinden boeren dan maar via de krant toe te spreken en te waarschuwen: 'pas op met al die stront en ga niet lopen klagen als daardoor je prijzen straks weer dalen'.

Je moet niet denken aan stront, maar aan geld verdienen. Dat doen ze bij Carlsberg ook. Daarom kopen ze 't Hart weg
Marketing
Van de week was datzelfde geluid te horen van FrieslandCampina's kleinere Nederlandse concurrenten. Melk van Nederlandse koeien is meer waard omdat mensen denken dat we ze buiten laten en niet hele stallen vol laten poepen. Als dat zo is en zelfs een echte beursgenoteerde Carlsberg een door melkboeren aangestelde baas wegkoopt, moeten die zich toch eens achter de oren krabben. Ze snappen te weinig van marketing en denken liever in stront, aantallen beesten en het verwerken van mest. Je moet gewoon denken aan geld verdienen. Dat doen ze bij Carlsberg ook. Daarom kopen ze 't Hart weg. Die vent is echt goed.

Fotocredits:Cees 't Hart, still, MVO Leiderschap
Dit artikel afdrukken