Albert Heijn heeft details over de onderhandelingen met Grolsch over de inkoopprijs naar buiten gebracht. Dat is uiterst ongebruikelijk. Het lijkt erop dat het publiek wordt gebruik om Grolsch onder druk te zetten. Grolsch heeft er genoeg van voor de kosten van de retailoorlog te moeten opdraaien en staat al metde rug tegen de muur. Dat geldt voor meer producenten. Volgens een persbericht van AH werden zijn inkopers tijdens de onderhandelingen voor het gehele Grolsch-assortiment geconfronteerd met zeer forse inkoopprijsstijgingen. Voor het grootste product, een krat van vierentwintig flesjes van 30 cl, betekent dit een inkoopprijsstijging van € 1,- (13%) per krat.
Ook zou Grolsch willen dat de consumentenverkoopprijs van dit product met € 1,30 (16%) wordt verhoogd.

Albert Heijn zegt zelf zijn verkoopprijzen te willen bepalen.Bij Albert Heijn kost een kratje Grolsch-pijpjes € 8,29, terwijl een kratje Heineken kost € 9,49. Voorafgaand aan de prijzenslag betaalde de consument voor beide merken evenveel.
Grolsch levert sinds afgelopen dinsdag niet meer aan AH en zusterbedrijf Gall & Gall.

Ook Dirk Smilde van het voedingsconcern Smilde heeft genoeg van de de prijsdruk van de supermarkten. Vorige week donderdag dreigde hij in Het Financieeele Dagblad met het stopzetten van leveringen. Het gaat daarbij vooral om koelverse maaltijden en salades. Smilde: 'Albert Heijn voert de prijzenslag steeds verder op en ze nemen het allemaal over. De afnemers vragen ons om te investeren in een betere kwaliteit, maar wel tegen dezelfde verkoopprijs. Dat kan niet. Het houdt een keer op. Bij de besprekingen over contractverlenging zullen we dat duidelijk maken. Als dat leidt tot een veel lagere productie, dan accepteer ik dat.'

Unilever, de grootste levensmiddelenfabrikant van ons land, geeft geen commentaar op de vraag of er leveringsstops worden overwogen: ‘Wij zitten nog midden in de onderhandelingsgesprekken met de supermarkten.’

Philip den Ouden, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI), zegt: ‘De actie van Grolsch is een teken dat we ons ernstige zorgen moeten maken over de marges in de supermarkten. Ik heb geen concrete aanwijzingen dan meer fabrikanten zoiets van plan zijn.’ Den Ouden weet wel dat het onderwerp breed leeft bij fabrikanten. ‘We zouden meer moeten kijken naar waarde toevoeging. Er moet een gezonde “voor wat, hoort wat”-verhouding te zijn in branche. Blijkbaar is voor Grolsch AH te ver gegaan.’

Dit artikel afdrukken