Uit een studie die deze week in het American Journal of Preventive Medicine verscheen, blijkt dat Nieuw-Zeelandse scholen omringd zijn door fastfoodketens, verkopers van afhaalmaaltijden en gemakswinkels. Met felgekleurde reclameborden en afbeeldingen van ijs, frisdrank en junkfood trekken ze de aandacht en verlokken ze kinderen tot koop. In de directe omgeving van scholen in buurten met een lagere sociaaleconomische status is de 'junkfood'-dichtheid bovendien groter dan in rijkere buurten.

In Nieuw-Zeeland zet de Morgan Foundation zich in voor het verminderen van welvaartsverschillen en het verhogen van de kwaliteit van leven van armen. De stichting stelt voor in een straal van 300 meter rondom scholen junkfood-reclame te verbieden. Dit idee legde de stichting voor aan de Advertising Standards Authority, die werkt aan de herziening van de regels voor reclame gericht op kinderen.

De Morgan Foundation is niet de enige organisatie die de Advertising Standards Authority aansprak over het maken van strengere regels rond reclame. Ook de New Zealand Medical Association is bezorgd over reclame-uitingen in de buurt van scholen. Volgens de voorzitter van de vereniging, Stephen Child, speelt marketing een grote rol in het Nieuw-Zeelandse obesitas probleem en zijn er veranderingen nodig om kinderen te beschermen. “Kinderen zijn kwetsbaar en kunnen niet dezelfde weloverwogen keuzes maken als volwassenen”, aldus Child.
Dit artikel afdrukken