image
atlas met internet connecties

85% van de topmerken in voeding in de Verenigde Staten gebruikt websites rond hun merk om kinderen te bereiken. Er is een eerste uitvoerige studie gedaan naar de omvang van online adverteren voor voedingsproducten die speciaal op kinderen is gericht. Die werd uitgevoerd door Kaiser Family Foundation, een organisatie die zich druk maakt over overgewicht bij kinderen. "Internetreclame reikt niet zo breed als TV reclame, maar heeft wel diepere invloed", zegt directeur Vicky Rideout. Het rapport met de titel It’s Child’s Play: Advergaming and the Online Marketing of Food to Children, concludeert dat 85% van de topmerken in voeding internet intensief gebruiken in hun campagne naar kinderen. Ze hebben hun website zo ingericht dat kinderen er langdurig verblijven. De studie meldt dat op 73% van de websites "advergames" staan, interactieve spelletjes die rond een merk of product zijn opgebouwd en op 64% wordt viral marketing gebruikt, waarbij kinderen worden aangemoedigd om vriendjes en vriendinnetjes in contact te brengen met het merk of product.

Ook een aantal andere marketingtechnieken wordt toegepast op de site, zoals sweepstakes and promotions (65%), lid worden van een club voor kinderen jonger dan 12 jaar (25%), toegang tot TV reclame (53%), en aanmoediging om het product te kopen (38%).

"Internetreclame reikt niet zo breed als TV reclame, maar heeft wel diepere invloed", zegt directeur Vicky Rideout. Zij pleit voor meer inzicht in de impact en werking ervan. Zonder goede informatie hoe deze online marketing werkt kan er bij bedrijven en overheid geen goed beleid gemaakt worden hiervoor. De reclame-industrie heeft al aangekondigd vrijwillig richtlijnen te gaan maken voor online reclame gericht op kinderen.

60 spelletjes op één site
Sommige websites bevatten wel 60 verschillende spelletjes, dus kinderen kunnen er geruime tijd doorbrengen. Veel spelletjes moedigen vaker spelen aan (71%), hebben meerdere niveaus (45%), of suggereren andere spelletjes die de speler ook vast leuk zal vinden (22%).

Virale marketing
Virale marketing is populair. Zo is er een site die kinderen aanmoedigt de website door te e-mailen aan vriendjes. Als ze dat naar vijf kinderen doen krijgen ze een code die hen toegang geeft tot extra mogelijkheden voor de website. Ook het samen met vriendinnetjes inrichten van online 'kamers' en sturen van e-cards werd aangemoedigd.

Informatie over voedingswaarde
51% van de beoordeelde websites bevat ook voedingsinformatie zoals die op het productetiket staat en 44% toont ook voedingsclaims, zoals 'goede bron van vitamines'. 27% heeft informatie over gezonde voeding.

Uitnodigen tot offline gebruik
76% van de websites probeert kinderen langer met het merk in contact te brengen, door het aanbieden van screensavers, kleurplaten, CD-hoesjes, logo's van het merk of van de karakters die in de reclame worden gebruikt.

Educatieve inhoud
35% van de site biedt ook educatieve inhoud aan, zoals historische weetjes of informatie over bijvoorbeeld dinosaurussen of sport. 33% bevat 'advercation', een term die de onderzoekers gebruiken voor de combinatie van adverteren en educatie. Zoals een merkfiguurtje dat bepaalde ontdekkingen doet of een filmpje hoe een bepaald merk haar chocolade maakt.

bron:Foodholland
Dit artikel afdrukken