Tijdens een bijeenkomst van Schuttelaar en Partners deed Witkamp uitspraken die door EVMI als volgt worden geciteerd:

"Voedingswetenschappers reageren te veel en te snel op iedere discussie rond voeding en gezondheid. Laten we hiermee ophouden. Zo maken we de consument gek.”

Witkamp vindt dat wetenschappers bij communicatie rond voeding best wel wat vaker terughoudend mogen zijn en niet altijd hun gelijk moeten willen halen.

“Dan lees ik weer eens dat ontbijten niet nodig is. En dan zegt het Voedingscentrum dat ontbijten wél nodig is. Ik heb zelf ook weer gereageerd, maar kan dat beter niet doen. Want zo weten consumenten het echt niet meer.”


Daarmee duidde Witkamp op de tekst Nog één keer dan: ontbijten is niet nodig van Huib Stam op Foodlog over het feit het een fabeltje is dat ontbijten gezond zou zijn. De tekst trok vorige week veel lezers. Witkamp reageerde op twitter:

witkamp


Volgens Stephan Peters van het Voedingscentrum zou 90 procent van het debat over voeding in de media gaan "over de 10 procent onzekerheden die nog bestaan. Laten we focussen op de adviezen waar we het wél over eens zijn.”
"Het Voedingscentrum", schrijft EVMI, "richt zich daarbij niet op de foodies die het toch al (beter) weten, maar op de grote groep die nog niet gezond eet en die haalbare adviezen nodig heeft. Volgens [Peters] kunnen voedingswetenschappers het alleen niet oplossen. Zij hebben communicatiewetenschappers nodig om adviezen over te dragen. “Wij bij het Voedingscentrum plaatsen met hun hulp teksten op zo’n manier dat het niet afschrikt. Het gaat erom de boodschap over te brengen en consumenten te motiveren hun eetgedrag te veranderen.”

Vraag aan Foodlog: doen deskundigen er goed aan hun mond te houden en de formulering van hun adviezen aan communicatiewetenschappers over te laten?

Fotocredits: Lose weight now, Alan Cleaver
Dit artikel afdrukken