Ruzie over nep slow? Het wachten is op de streekproducten van Unilever.

Tijdens een een symposium in Wageningen medio september betoogden vertegenwoordigers van de voedingsmiddelenindustie dat elementen van slowfood meer en meer in de producten van de voedingsmiddelenindustrie terug te vinden zijn. Maar Hielke van der Meulen van Slow Food Nederland stelde echter dat slowfood meer een beweging dan een soort product is en dat de voedingsmiddelenindustrie per definitie géén slowfood maakt. Volgens Nico Overbeeke, verantwoordelijk voor R&D Savoury van Unilever in Duitsland, heeft slowfood alles te maken met bewust omgaan met ingrediënten, smaak, afwisseling, voedingswaarde en vooral passie voor food. Hij ziet die elementen ook terug in de voedingsmiddelenindustrie.

Overbeeke kreeg bijval van Linda Rutten, senior consultant van het bureau voor strategische marketing Business Openers Innovaction. Ze constateerde dat fastfood 'langzamer wordt' en er meer aandacht is voor kwaliteit en smaak. Onderdelen uit slowfood worden daarbij opgenomen, zoals exotischer producten, versere ingrediënten en biologische en ethisch verantwoorde producten, aldus Rutten.

Voedingsmiddelenindustrie slowfood?
Maar Hielke van der Meulen van Slow Food Nederland stelde dat slowfood meer een beweging dan een soort product is. Slowfood heeft alles te maken met lokale productie en met lokale evenementen: de voedingsmiddelenindustrie maakt dus géén slowfood, aldus Van der Meulen.

Slow eten is gezond
Gezondheid staat bij Slow Food niet centraal. Langzaam eten en goed kauwen wèl, en dat is op zich weer gezond, aldus Van der Meulen. Daarin wordt hij gesteund door de Wageningse hoogleraar eetgedrag Kees de Graaf, die inging op aandacht voor eten en de relatie met verzadiging. "Hoe meer aandacht je besteedt aan voeding, hoe minder je eet", aldus De Graaf. Hij gaf de industrie het advies om te werken aan lekkere producten die je langzaam eet en dus meer verzadigen.


bron: Voedingsmiddelen Industrie met dank aanfoodholland
Dit artikel afdrukken