image

Dit gaat over de productie voor de markt 'thuis'. Wat zou duurzaamheid eigenlijk betekenen voor de markt 'buiten'? De horeca dus.

De Europese voedingsmiddelenindustrie doet het goed op het gebied van duurzaamheid. Ruim 70% van de voedings- en drankproducenten boeken significante verbeteringen in het garanderen van een duurzaam aanbod van veilig voedsel. Ze verbruiken minder energie, zijn zuiniger met water en gaan effifciënter om met delfstoffen. Deze kostenbesparingen leveren competitief voordeel op. Dat blijkt uit het rapport ‘Managing Environmental Sustainability’ gepubliceerd door de Confederation of the Food and Drink Industries of the EU (CIAA), een organisatie die alle 280.000 Europese voedings- en drankfabrikanten vertegenwoordigt. Duurzaamheid is een kwestie van collectieve verantwoordelijkheid en goede bedrijfsvoering van individuele bedrijven, zo meldt de publicatie. De CIAA roept alle betrokken binnen en buiten de voedselketen op om te komen tot een constructief debat over collectieve verantwoordelijkheid en intensievere samenwerking. Het rapport is bedoeld om vooral de kleine- en middelgrote bedrijven aan te zetten tot een meer duurzame productie. In het document staan een aantal praktijkvoorbeelden over duurzaam produceren. De CIAA adviseert de industrie over toekomstige strategieën op het gebied van onder meer energie, water, verpakken, transport en grondstoffen.

bron: CIAA met dank aan VMT
Dit artikel afdrukken