imageZoals wij al eerder schreven, is er een behoorlijke verspilling van voedsel.
Het is best wel schokkend als je dat soort cijfers hoort. Ik had gelijk een gevoel hoe-zit-dat-bij- ons-thuis-eigenlijk? gelukkig zijn er ook de hogere machten die zich zorgen maken. In dat kader, nieuwe ontwikkelingen:

Jaarlijks wordt in de totale productieketen voor zo'n 3 miljard euro aan voedsel weggegooid. Er is een consortium opgericht dat de verspilling van voedsel moet terugdringen in het project 'Fresh on Demand'. Volgens Wageningen Universiteit kan de verspilling bij het bedrijfsleven met 40% per jaar worden teruggebracht en bij huishoudens met 25%. Deelnemers in het consortium zijn Unilever, diverse supermarktketens, Horeca Nederland, cateraars, The Greenery, IBM en Wageningen Universiteit. Jaarlijks wordt in de totale productieketen voor zo'n 3 miljard euro aan voedsel weggegooid. Hiervan vindt 2,1 miljard euro plaats in het laatste deel van de voedselketen, bij de consument thuis en 2 miljard door de voedingsindustrie. Dat blijkt uit cijfers van het Consumentenplatform van het ministerie van LNV. De overheid en het bedrijfsleven willen de kosten van voedselderving met 1,2 miljard euro terugbrengen. Daarvoor is een project opgezet, 'Fresh on Demand'. Het project vergt een investering van 45 miljoen euro en duurt 5 jaar.

Doel van het onderzoek is het terugdringen van de verspilling bij het bedrijfsleven met 40% per jaar en bij huishoudens met 25%. Dat zou een besparing kunnen opleveren van 1,2 miljard euro. Binnen het Fresh on Demand onderzoek wordt gewerkt aan innovatieve logistieke en ICT-oplossingen voor de hele productieketen, zodat de houdbaarheid van producten zo min mogelijk wordt overschreden.

Binnen het project wordt het aankoopgedrag van de consument bekeken, de duur en houdbaarheid van producten gedurende het productieproces en de logistiek en organisatie in de gehele keten. Eén van de onderzochte producten is het electronisch schaplabel, waarmee artikelen die dichtbij de uiterste houdbaarheid zijn, in alle filialen direct in prijs kunnen worden verlaagd. Een versie daarvan is onlangs ingevoerd in de Plus supermarkt.

Je kunt stemmen en kijken wat 'wij' ervan vinden op Nu Z (zie derde kolom rechtsonder)

Bron: volkskrant
Dit artikel afdrukken