Nieuws
-
In het kader van de discussie over de al dan niet tekorten aan vitamines waarvoor moderne groententeelt zou zorgen:
Pillen met antioxidanten doen meer kwaad dan goed, zo blijkt uit een studie van dr. Goran Bjelakovic van het universitair ziekenhuis in Kopenhagen. De Deense onderzoeker legde gedurende jaren tientallen studies over het effect van vitaminen in voedingssupplementen naast elkaar. Er werden meer dan 230.000 patiënten gevolgd. Supplementen met vitamine A, betacaroteen en vitamine E verlengen de levensverwachting niet en werken volgens hem eerder negatief. Van vitamine C en selenium werd geen positief of negatief effect vastgesteld.
Naar de mening van Bjelakovic bestaat er geen bewijs voor het vermeende heilzame effect van supplementen. Er is wel kritiek op de Deense onderzoeker. De aanhangers van vitaminepillen verwijten hem honderden studies te negeren die wel een gezondheidsverbetering door supplementen aantonen.
bron: Het Nieuwsblad met dank aan foodholland
reageer
Je moet ingelogd zijn om te reageren.
gerelateerde berichten
-
Gisteren sprak ik Willem Brethouwer van MarketResponse, één van de grote onderzoeksbureau's van Nederland. Hij wees me op de resultaten...
-
Afgelopen week stelde het Voedingscentrum een heldendaad door een manifest ongezond product haar Jaarprijs uit te reiken. Hier zijn de absurditeit en...
-
In België is een campagne gestart die mannen en vrouwen vraagt om hun buik te meten. Een buikje is namelijk een alarmsignaal voor de...
-
Tijd voor common sense! Verantwoorde voeding, overgewicht bij de jeugd en alles hieromheen is een hot item. Arron Automatics, het bedrijf achter...
-
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie lijdt meer dan de helft van de Europese bevolking aan overgewicht en 22 miljoen kinderen in Europa zijn te...
-
Een dagelijkse portie pure chocolade kan je algemene gezondheidstoestand aanzienlijk verbeteren en hartkwalen voorkomen.“Only a small daily...
-
De Nederlandse Vegetariërsbond (NVB) en Stichting Wakker Dier roepen de vrijdag uit tot wekelijkse V-Day, de dag van lekker vegetarisch eten. De...
-
Klanten van gastronomische ketens bestelden in 2006 meer groene salades, luxe brood, vis, tapas/fingerfood en vegatrisch gerechten. Daarbij dronken ze...
-
‘Hoe kunnen we ondernemers zo goed mogelijk van dienst zijn en zorgen dat bedrijven kunnen innoveren?’ Met deze vraag introduceert het...




