Terwijl hier gesproken wordt over eerlijke prijzen - en, dus, prijsverhogingen - horen we van onderzoeksbureau MarketResponse wat consumenten doen. Ze bezuinigen op het dagelijkse boodschappen. Als het draadje van gisteren over een 'Nederlands rode tractortje' dus echt zou leiden tot concurrentievoordeel voor de discounters, zoals Dick suggereert, is dit wellicht HET moment. Mensen helpen bezuinigen en ze meteen wat beters voor de boer laten doen. Zouden de discounters dat oppakken?

Het toegenomen pessimisme over de eigen toekomstige financiële situatie zorgt ervoor dat Nederlanders de afgelopen drie maanden meer dan voorheen aan het bezuinigen zijn geslagen. Naar eigen zeggen hebben bijna vier op de tien consumenten de afgelopen drie maanden bezuinigd op de kosten van de dagelijkse boodschappen door bijvoorbeeld goedkopere producten te kopen. Dit is een flinke stijging ten opzichte van het derde kwartaal, toen 29% van de consumenten aangaf op de dagelijkse boodschappen te hebben bezuinigd. Dat blijkt uit een onderzoek van MarketResponse.

Het resultaat van de peiling sluit aan bij eerder onderzoek van MarketResponse waaruit blijkt dat huismerken steeds meer terrein winnen ten opzichte van A-merken. Het zijn dus niet alleen de winkeliers die op de minder geld uitgevende consument moeten inspelen. Ook producenten van A-merken moeten meer onderscheidende waarde creëren voor de consument. Bijvoorbeeld door de hoge kwaliteit te benadrukken, te blijven innoveren of door in te spelen op de behoefte aan duurzaamheid, zoals Unilever dat momenteel doet.Uit het onderzoek blijkt verder dat naast de dagelijkse boodschappen ook kleding en vermaak als restaurant- en bioscoopbezoek posten zijn waarop bezuinigd wordt. Drie op de tien consumenten geven aan hier de afgelopen maanden minder geld aan te hebben besteed.

Een kwart van de Nederlanders verwacht dat hun gezinsinkomen het komende jaar zal afnemen. In het derde kwartaal dacht nog één op de zeven Nederlanders komend jaar minder inkomen te ontvangen. Zes op de tien Nederlanders verwachten dat hun inkomen gelijk zal blijven. Het pessimisme van de Nederlanders over het eigen inkomen wordt gedeeld met consumenten uit andere West-Europese landen. De Amerikanen zijn daarentegen optimistischer over de eigen financiële toekomst. Slechts 13% verwacht komend jaar een lager inkomen en ruim een derde denkt dat het inkomen juist zal stijgen.


bron: MarketResponse.met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken