verplichte kost:

Achtergrond

dick veerman
reageer
  • Vet is een issue, waar we hier de nodige keren de andere kant van hebben laten zien. Misschien is verzadigd vet wel helemaal niet zo'n gek idee. Helaas, toch niet juist.

    Onderzoekers van de Universiteit van Glasgow hebben ontdekt dat vet bij gelijktijdige aanwezigheid in je maag de antioxidante werking van vitamine C neutraliseert. Dan denk je dus dat je het binnen hebt, maar het werkt niet.

    Wist je trouwens dat broccoli - die super antioxidante groente - heel vaak ook niet doet wat je denkt dat het doet? Dat komt omdat er meer dan honderd soorten zijn, waarvan er maar een paar echt hun werk doen. En dan alleen nog onder de juiste bewaar- en bereidingsomstandigheden ;-)

reageer

Je moet ingelogd zijn om te reageren.

Nog geen account, meld je dan nu aan!

6 reacties

  • Nick Trachet
    Nick Trachet
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    16 april 2007 - 14:16#6
    0 0

    Ik vind deze reactie

    0
    Inhoudelijk
    0
    0
    Sociaal
    0

    Walvisvet (blubber) bevat op natuurlijke wijze een behoorlijke dosis vitamineC. Is dat een alternatief?

  • Floor Verdenius
    Floor Verdenius
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    10 april 2007 - 23:01#5
    0 0

    Ik vind deze reactie

    0
    Inhoudelijk
    0
    0
    Sociaal
    0

    Je zou, na zo een bericht, allerlei adviezen kunnen bedenken. Die krijgen al snel het karakter van "X moet", en "Y mag niet". Maar daar zitten we, getuige veel bijdragen, niet op te wachten.

    Gevarieerd eten, in kleine porties (tijd en gelegenheid om te genieten) lijkt mij altijd goed. Over de tijd krijg je dan genoeg van alles binnen. Volgens mij is het dan in NL bijna niet mogelijk echte terkorten op te doen.

    En je vooral geen zorgen maken over dit soort onderzoek. Morgen is er weer een ander onderzoek dat laat zien dat vitamine C in vet de verzadigde vetzuren ontverzadigd, of dat broccoli, mits rechtstandig doorgeslikt, extra radicalen vrijmaakt.

  • dick veerman
    10 april 2007 - 19:52#4
    0 0

    Ik vind deze reactie

    0
    Inhoudelijk
    0
    0
    Sociaal
    0

    Het kan maar op 1 manier: door het mensen te laten ervaren. Niet door erover te praten.

  • Ailko
    Ailko
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    10 april 2007 - 18:36#3
    0 0

    Ik vind deze reactie

    0
    Inhoudelijk
    0
    0
    Sociaal
    0

    Duidelijk, maar dan blijft de vraag overeind staan hoe deze boodschap over te brengen naar de grote groep consumenten die al helemaal in de war raken van al die extra informatie.....
    immers de industrie heeft de "achilleshiel" van de consument gevonden en wil daar duidelijk van profiteren!

  • dick veerman
    10 april 2007 - 17:19#2
    0 0

    Ik vind deze reactie

    0
    Inhoudelijk
    0
    0
    Sociaal
    0

    Maar dat we nog maar weinig weten is geen reden om de informatievoorziening te staken. Wel om die altijd met een gezonde korrel zout te nemen. Het probleem is de simpelheid waarmee we nieuwtjes meteen in zwart of wit uitvergroten.

    Neem nou broccoli ;-)

    En wie eet er vaak een sinaasappel bij zijn vette maagvulling? Als dessert of bij de canard a l' orange? Neem hem lekker 's ochtends als onderdeel van een uitgebreid fruitontbijt. Ben je meteen wakker. Het is geen reden om geen vet te eten. Dergelijk onderzoek laat veeleer zien hoe belangrijk interrelaties tussen voedingsmiddelen zijn en hoe belangrijk het is om gevarieerd te eten.

 

reageer

Je moet ingelogd zijn om te reageren.

Nog geen account, meld je dan nu aan!

Om te kunnen reageren op Achtergrond artikelen willen we je een beetje beter kennen.
Je reputatie bouw je op in de rubriek Nieuws. Als je daar drie sterren hebt behaald, kun je ook in dit onderdeel reacties achterlaten.

Hoe je sterren opbouwt en waarom we dat zo doen lees je hier.

gerelateerde berichten