Dat is de conclusie van een onderzoek door de University of Central Lancashire. De onderzoekers keken in twee experimenten naar wat verveling doet met voedselkeuzes.

Twee proeven
In de eerste studie moesten 52 deelnemers een saaie taak uitvoeren. Ze moesten steeds dezelfde groep letters overschrijven.
Vervolgens vulden ze een vragenlijst in over wat ze lekker vinden.

In de tweede studie kregen 45 deelnemers een saaie of een grappige video te zien. Tijdens het kijken stonden er gezonde en ongezonde snacks op tafel. Voor en na de film wogen de onderzoekers de inhoud van de schaaltjes met snacks.

Voorkeur voor vet en zoet
In de vragenlijst na het eerste onderzoek gaven mensen vaker aan een voorkeur te hebben voor ongezonde producten zoals chips, snoep en fast food. Uit de tweede proef bleek dat de deelnemers ook daadwerkelijk meer van de ongezonde snacks aten bij het kijken naar de saaie film.

Onderzoeker Sandi Mann: “Dit versterkt de theorie dat verveling een relatie heeft met een daling van het gehalte van het geluksgevoel bevorderende dopamine in de hersenen. Mensen willen een boost krijgen en doen dit door vet en suiker te eten als ze niet op een andere manier aan de verveling kunnen ontsnappen. Bij interventies moet verveling, en ook verveling op de werkplek, meegenomen worden. Verveelde mensen eten geen noten.” Wel chips.
Dit artikel afdrukken