De meest innovatieve initiatieven van Nederland staan opgesteld in 5 thema's, food to be connected, smart, healthy, enough, en continued. Bij de officiële opening benadrukten sprekers Martijn van dam, burgemeester Rob van Gijzel en WUR-voorzitter Louise Fresco het belang van deze aspecten voor de toekomst van ons eten en de belangrijkste leverancier daarvan. De landbouw.

Dat de drone die de openingsknop kwam brengen zijn pakketje voortijdig liet vallen, mocht de pret niet drukken. Bliksemsnel griste Van Gijzel de knop van de grond om er samen met Van Dam krachtig op te drukken. De Europese hoogwaardigheidsbekleders kregen daarna de gelegenheid de expositie in alle rust te bezoeken en met de exposanten te spreken. Voor de pers volgde een tweede ronde en het publiek kan deze komende week de gelegenheid te baat nemen.

'Verbinding'
De expositie draait om het verbinden van landbouw, technologie en design. Martijn Paulen, CEO van de Dutch Design Week, vertelt dat de foodwereld 3 dingen kan leren van designers: verbeelding, betrekken van het menselijke aspect en design thinking. Dat is het oplossen van complexe vraagstukken door een gestructureerd creatief proces.

De initiatieven zijn veelal een verbinding tussen enerzijds natuurlijk/duurzaam en anderzijds efficiënt/technologisch. Dit lijken niet langer 2 werelden die mijlenver uit elkaar liggen. Bovendien wordt consumenten nu veel meer dan vroeger betrokken bij het bedenken en uitwerken van ideeën.

Verbeelding
Vooral initiatieven die gericht zijn op bewustwording en verbeelding vallen op onder de exposanten. Zo kun je ijs eten met kweekvlees en een ei kopen als startkapitaal. Eet je het op of laat je het uitkomen tot een kuiken? In slagerij de Hamvraag krijg je geen vlees, maar vragen en kennis over vlees en vleesvervangers. In het pop-up café maken zij consumenten bewust van waar hun eten vandaan komt.

Ook het concept van Sietske Klooster, de Melksalon spreekt tot de verbeelding. Zij vindt dat we melk op eenzelfde manier als wijn zouden moeten benaderen. Zoals elke wijn een specifieke smaak heeft bij verschillende druiven en terroir, smaakt ook melk anders als bijvoorbeeld de koeien ander voer krijgen. Door niet alle melk te mengen maar juist te decentraal te produceren, kunnen boeren een eigen product met karakteristieke smaak ontwikkelen en zich zo onderscheiden in de markt.

Slim zijn
Nieuwe uitvindingen die je je in een vreemde toekomst doen wanen, zijn in Van Dams Eindhoven niet te vinden. Wel initiatieven die bestaande producten, technologieën en systemen slim combineren. Zo zorgt Proverka voor de complete verwaarding van groenten om daarmee boeren meer zekerheid van afzetmarkt te bieden. Met hun wortelsap,wortelpoeder en betacaroteen nemen ze een voorbeeld aan de zuivelindustrie die bijvoorbeeld kaas, lactose en wei maakt uit melk.

Ook andere bedrijven weten afvalstromen slim te verwaarden. GRO zamelt koffiedik in en laat daar champignons op groeien. BMC Moerdijk helpt kippenboeren van hun mest af om daar vervolgens energie en meststof van te maken.

Naast grondstoffen kan het ook op andere gebieden slimmer. Het bedrijf Agriplace presenteerde een slim digitaal systeem. Met dit digitale programma bespaart het bedrijf de boer uren tijd en stapels papierwerk die nodig zijn voor certificering.

Smaak
Smaak is voor veel van de exposanten een groot punt van aandacht. Slachterij Vion wil naast ketenbreed 1-sterrenvlees ook verleidelijk lekker vlees op de markt zetten. Ook Ton Jansen van Tasty Tom benadrukt het belang van smaak. Hij besloot een tomatenras te patenteren, zodat hij het alleenrecht heeft op zijn eigen smaakvolle tomaat. Carezzo Nutrition maakt voeding met extra eiwitten om ondervoeding tegen te gaan; de smaak is echter optimaal.

Voor het grote goed?
Terwijl een deel van de initiatieven nog in de kinderschoenen staat, laat een enkeling zien dat succes mogelijk is. Welke initiatieven echt groot gaan worden of genoeg bewustzijn creëren voor een transitie, dat moet de toekomst uitwijzen. Deze expositie laat vooral zien dat een grote groep mensen enthousiast en vol creativiteit bezig is en dat het combineren van verschillende vakgebieden tot verrassende oplossingen kan leiden. Wel moet worden geconstateerd dat de toekomst vooral lijkt te zitten in verwerkende concepten. De Nederlandse boer zelf wint alleen bij het patenteren van zijn tomaten of het uniek maken van zijn melk.

De expositie is nog tot en met zondag te bekijken in het Klokgebouw in Eindhoven. Op 31 mei vindt een speciale editie van de talkshow 'Als Warme Broodjes' plaats. Op 1 juni ontvangt Martijn van Dam 3 Nederlandse designers 'Aan Tafel', en op 2 juni staat de Food To Be University gepland.
Dit artikel afdrukken