imageEen aardig bericht in het kader van de top of flop-case die op marketingonline.nl loopt:

Kinderen die hun boterham besmeren met Blue Band Idee! van Unilever worden daar niet slimmer van. Omdat die suggestie wel wordt gewekt, zullen de verpakking en reclame-uitingen rondom het product worden aangepast. Dat zegt directeur research en development van Unilever, Jan Weststrate. De marketingafdeling is volgens hem ‘iets te enthousiast’ geweest bij het vertalen van zijn onderzoeksresultaten in reclameboodschappen. Aan de margarine van Blue Band Idee! is de stof DHA toegevoegd, behorende tot de omega-3 vetzuren die ook in vette vis voorkomen. In de reclame werd de margarine gepresenteerd als een product vol met belangrijke voedingsstoffen die de mentale ontwikkeling ondersteunen. Daarnaast ging de promotie van de margarine vergezeld van de lancering van de website www.ookjehersenenhebbenhonger.nl waar wetenschappelijke getinte informatie is te vinden over het effect van vetzuren op de hersenen.

De aanpassing van Unilever volgt op vragen van consumenten en kritiek van voedingsdeskundigen, waaronder Frans Kok, hoogleraar voeding en gezondheid aan de Wageningen Universiteit. Volgens hem is er geen enkel onderzoek dat aantoont dat de stoffen die in de margarine zitten, de intellectuele ontwikkeling van kinderen bevorderen. Hij vindt het verstandig dat Unilever de boodschap aanpast.

Kok maakt zich zorgen over het groeiend aantal fabrikanten van voedingsmiddelen dat producten aanbiedt met suggestieve gezondheidsclaims. Hij vindt het groente en fruitdrankje Knorr Vie van Unilever daar ook een voorbeeld van. Er is volgens hem nooit onderzocht of het sap van Knorr Vie dezelfde variatie en samenstelling mineralen, vitamines en anti-oxidanten heeft als echte wortels, appels of aardbeien.


bron: Volkskrant
Dit artikel afdrukken