De vernieuwende taxidienst Uber die het ook particulieren mogelijk maakt hun eigen auto als taxi te gebruiken, experimenteert al een tijdje met zijn nieuwe bezorgdienst UberEats. Sinds eind vorig jaar kunnen klanten van Uber in New York, Austin, Chicago, Los Angeles, Toronto en Barcelona ook hun lunch per taxi bestellen. Deze week breidt de dienst uit naar San Francisco, de bakermat van Uber. De komende maanden moeten er nog 15 steden bij komen. De dienst bezorgt niet alleen maaltijden. Alle boodschappen, van pakketjes tot tandpasta, vallen onder de dienstverlening.

Aanjager zwarte economie
In Nederland loopt het voor Uber nog niet zo soepel. De professionele taxidiensten van UberBlack en UberLuxe zijn bij ons populair, maar de UberPop-variant, waarbij mensen met hun eigen auto zonder taxivergunning rondrijden, is bijna verdwenen. Uit Parijs is Uber geheel verdwenen omdat het bedrijf chauffeurs met een taxivergunning van €200.000 brodeloos maakte. Soortgelijke bezwaren werpt Nederland op. Uber maakt dienstverlening tussen burgers mogelijk, maar jaagt daarmee ook de zwarte economie aan. Ook het recent geïntroduceerde sharing-platform AirDnD krijgt die bezwaren te horen.

Bezorgdiensten populair
Bij ons zijn bezorgdiensten populair. De pizzakoerier, de maaltijdbezorgers van Thuisbezorgd.nl en de hippe variant foodora zijn volledig ingeburgerd. De maaltijdboxen van HelloFresh en Beebox hebben inmiddels navolgers. Gevestigde partijen als Albert Heijn en Jumbo stappen erin. Het geheel winkelloze concept Picnic zet in op boodschappenbezorging per wijk. En ook telersgroothandel The Greenery overweegt directe verkoop aan consumenten.

'Delivery fleet' versus 'illegale snorders-app'
UberEats lijkt in het snel volwassen wordende bezorgsegment ook in Nederland een kans te maken. Uber-chauffeurs kunnen met het bezorgen van maaltijden en boodschappen hun ritten dubbel benutten. Eén keer als taxichauffeur, en één keer als koerier. Restaurants en winkels krijgen er een bezorgdienst bij. TechCrunch zegt het zo: "Een groot deel van Ubers toekomstige succes (en waarde) hangt af van hoe het bedrijf er in slaagt zijn chauffeurs om te bouwen tot een aflevervloot. De eerste stap is uiteraard het uibreiden van de eigen bestaande afleverdienst [UberEats, red.], alleen al om retailers te laten zien dat het bedrijf een snelle en betrouwbare bezorgdienst in de lucht kan houden."

Trouw schrijft vandaag dat analisten de waarde van Uber op 50 miljard dollar schatten vanwege zijn uitbreidingsmogelijkheden naar Azië. In Frankrijk en Nederland neigen we het sharing platform nog steeds te zien - zo schrijft de krant - als een 'illegale snorders-app'.

Fotocredits: ubereats.com
Dit artikel afdrukken