imageAnneke Amerlaan geeft weer eens een visie. Ditmaal op trends in tomatenland. Waarom ontbreken toch altijd de cijfers? Is er ooit iemand die dit soort 'feiten' controleert?

Trends zijn steeds belangrijker als het gaat om de afzet van tomaten. Volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan komt dit vooral door het feit dat er meerdere groepen consumenten zijn die allemaal wat anders willen.
Ammerlaan zelf onderscheidt drie soorten consumenten: de early adaptors, de majority en de laggards. De early adaptors gaan voor specialty tomaten, terwijl de majority (meerderheid) voor de trostomaat gaat. Laggards zijn de wat conservatievere consumenten die de voorkeur geven aan een losse tomaat. Volgens Ammerlaan is er ook een indeling mogelijk in traditioneel en modern. De moderne consument wil afwijkende vruchtvormen, lokale variëteiten en losse tomaten. De traditionele consument heeft een voorkeur voor trostomaten en Middellandse Zee-tomaten. Verder zijn er nog cultural creatives. Dit zijn goed opgeleide consumenten die voor eerlijke teelt en authenticiteit gaan.

De telers moeten rekening houden met al deze groepen. Ze moeten tomaten beter herkenbaar aanbieden door bepaalde eigenschappen mee te geven in bijvoorbeeld kleur of vorm. Toch blijkt uit onderzoek van Syngenta dat consumenten op zich niet zoeken naar een bepaald type tomaat. De consument koopt een tomaat vooral op basis van uiterlijke kenmerken als versheid, uitstraling en stevigheid.


Bron: Vakblad voor de handel in aard., groenten en fruit - p. 22 met dank aan MKB-net


Dit artikel afdrukken