Fijn te zien dat er een breder draagvlak is voor de vraag waar voedsel eigenlijk vandaan komt. Daar waar het hoort te zijn, bij de vaandeldragers van kwalitatief eten en drinken.

Kaasspecialist Betty Koster uit Santpoort haalt voor de tophoreca en consumenten bijzondere boerenkazen naar Nederland. Zo'n 85% van haar kazen wordt door haar zelf geïmporteerd of bij de producent ingekocht en de overige 15% koopt ze bij de groothandel in Nederland. Voor het segment dat Koster bedient wil ze de naam weten van de melkveehouder die de melk voor de kaas heeft geproduceerd. De identiteit van een product wordt namelijk steeds belangrijker, merkt Koster.
De kwaliteit van een product staat bij Koster voorop. Een product hoeft niet per se biologisch te zijn, maar een groot deel van het assortiment is dat wel. Ook in Nederland haalt Koster 70% van haar kazen direct bij de boer. Volgens de onderneemster hebben de Nederlandse kaasmakende boeren het niet gemakkelijk. Veel van hen zijn voor het rijpen van de kazen afhankelijk van handelaren met oplegruimte. Die claimen exclusiviteit en kunnen de boeren qua prijs onder druk zetten.

Koster koopt de buitenlandse kazen jong en beschikt zelf over een ruimte om de kaas te laten rijpen. De horeca neemt 50% van de kazen af. De andere helft gaat rechtstreeks naar consumenten. Het aandeel van de horeca is wat afgenomen, maar dat heeft vooral te maken met de groei in particuliere klanten.


Bron: Het Financieele Dagblad
Dit artikel afdrukken