Nieuws
-
Het toewijzen van de artikel 13-gezondheidsclaims is de grootste loterij ooit.' Dat zei Science Director Julian Stowell van Danisco dinsdag op het congres Satiety and Weight Management. Volgens Stowell is het aantal ingediende claims zo overweldigend dat ze niet goed behandeld kunnen worden binnen de tijd die daarvoor staat. Er is volgens hem sprake van willekeur.
Stowel valt erover dat EFSA op voorhand een groot aantal van de artikel 13-claims (generieke gezondheidsclaims)niet in behandeling heeft genomen vanwege de bewoordingen van de claim. De claim is te vaag is of er is geen geldige gezondheidsclaim omschreven. Stowel stelt dat een claim van Danisco niet in behandeling is genomen, terwijl een gelijkluidende claim van een ander ingrediënt van een ander bedrijf wél door de eerste screening is gekomen.Hoogleraar Wim Saris van Universiteit Maastricht en DSM deed er nog een schepje bovenop. Op ironische toon bevestigde hij dat wetenschappers die hard werken aan hun publicaties helemaal geen tijd hebben om de claimaanvragen onder de loep te nemen. De claims, die door EFSA worden doorgestuurd naar wetenschappers, komen daarom terecht bij wetenschappers van de tweede signatuur...
Volgens beiden gaan de aanvragen bij voorkeur naar wetenschappers die weinig contacten onderhouden met de praktijk, het bedrijfsleven...
Verzadiging
Volgens Stowel heeft EFSA van de 49 claimaanvragen over voedingsvezel er 20 niet in behandeling genomen. Van de 74 claims over weight management waren dat er 31 en van de 48 claims over afvallen 13. Van de 45 claims over verzadiging zijn er eveneens 13 niet in behandeling genomen.
bron: EVMI
reageer
Je moet ingelogd zijn om te reageren.
gerelateerde berichten
-
Industrieel gemaakt eten maakt 10% van de bevolking ziek. Dat is de stelling van professor Geuns, biologisch onderzoeker aan de Katholieke...
-
Foodnavigator.com meldt een onderzoek van de EUFIC (de European Food Information Council) ten aanzien van de manier waarop consumenten omgaan met...
-
Een nieuwe leerstoel aan de Wageningen Universiteit moet er uiteindelijk toe leiden dat Nederlanders meer groente en fruit gaan eten....
-
Schoolkinderen die dagelijks een drankje krijgen met een mix van vitamines en mineralen leren beter en hebben een beter geheugen dan kinderen die dit...
-
Het doel van een goed dieet is niet het afvallen, maar een blijvende gedragsverandering op eet- en drinkgebied. En dat is ontzettend moeilijk, zoals...
-
Zaterdagmiddag werd tijdens het FoodFilmFestival gedebatteerd over de eisen die gesteld zouden moeten worden aan het nieuwe landbouwbeleid van de...
-
foto: kevin meredith Stoere, toch meer dan nét te dikke Aussies aan de oceaan. Nee, het gaat niet over Nederland, maar wel over een land...
-
Petje af voor de gemeenteraad van Den Haag! Leuke en creatieve oplossing die prima aansluit bij de belevingswereld van de jeugd! Na het gruiten...
-
De kantines van 26 middelbare scholen in heel Noord-Holland hebben vanaf woensdag alleen biologische broodjes, melk, vleeswaren en fruit. Het...






2 reacties
Ik vind deze reactie
GJ, ik ben bang dat je daar gelijk in hebt (EVMI, AGD en nog wat sites zijn coulant naar ons omdat we de stukken ofwel boven, ofwel onder de 'streep' van commentaar voorzien).
Als commentaar geldt overigens dat ex-baas Herman Koeter van de EFSA voorspeld heeft dat het een zooitje zou worden: de Efsa polis=tiseert en is onwetenschappelijk aan het worden, daardoor rommelt het te veel en lopen mensen weg. Als je vervolgens bedenkt dat marketeers bosjes gezondheidsclaims bedenken omdat ze niks beters weten te verzinnen om eten - geen pillen!!! - te verkopen, snap je dat hoe deze 'loterij' kan onstaan. Als ik het wist zou ik er als etenswarenmaker gebruik van maken. Lang leve de gezondheidsclaim.
Ik vind deze reactie
Toch weer even wat metacommunicatie. Want als ik dit verhaal zo lees, blijkt het gewoon woord voor woord identiek aan het bericht op EVMI, alleen zonder de links. Niet alleen is dat strijdig met de op die site gepubliceerde gebruiksvoorwaarden en dus niet bepaald netjes (bronvermelding doet daar, in tegenstelling tot wat soms gedacht wordt, niets aan af), ik vind het ook zo weinig meerwaarde geven. Waarom geen opinierende bijdrage op basis van de door Elsevier aangedragen gegevens?