Met Big Data wordt het verzamelen en analyseren van de gegevens van miljoenen respondenten bedoeld. Om te kijken of dat kan werken, start TNO een test rond het meten van het effect van cafeïne op de cognitie- en reactiesnelheid die deelnemers de hele testprocedure thuis kunnen uitvoeren. Van cafeïne is bekend dat het een bepaald aspect van de cognitie- en de reactiesnelheid positief beïnvloedt.

Het is gebruikelijk dergelijke metingen in een klinische setting uit te voeren. Zulke metingen zijn altijd maar beperkt van opzet. In deze TNO studie wordt getracht het effect van laboratoriumtests te reproduceren vanuit een thuissetting. Als dat lukt, kunnen onderzoeken met een veel groter aantal respondenten worden opgezet. Ze kunnen zelfs permanent lopen in de vorm van Quantified Self-dataverzameling.

Foodloglezers kunnen aan deze eerste test meedoen en krijgen daarvoor een beloning.

Deelnemers ontvangen een pakket oploskoffie en instructies met een inlognaam voor speciale webpagina van TNO. Met die inlognaam loggen ze in op de TNO koffiepagina. Daar krijgen ze instructies over de uit te voeren cognitie- en reactiesnelheidtests.

In de studie worden drie verschillende testen uitgevoerd. De deelnemers beginnen met een oefendag waar ze ervaring opdoen met de verschillende tests. Daarna volgen vier verschillende testdagen. Die beginnen s’ochtends (vóór de koffie) met het uitvoeren van een testserie. Daarna wordt de koffie gedronken en een uur later wordt de testserie nogmaals uitgevoerd.

Deelnemers die de volledig serie afmaken, ontvangen € 75. Uiteraard rapporteert TNO op Foodlog over de resultaten van de test.

Wil je meedoen? Meld je aan bij Christel Hoeflaken via christel.hoeflaken@tno.nl

Fotocredits: Moroccan elements, Jeroen Pots
Dit artikel afdrukken