Actueel

dick veerman
reageer
  • Ik leerde naar producten kijken van doorgewinterde lieden. Ze maakten meer en kochten meer in voor hun bazen dan heel Nederland in 5 jaar op kan. We werden samen uit winkels gegooid. Maar wat hadden we vaak een lol. Het werd een hobby en soms kan ik het niet laten. Ik kocht gisteren surimi bij Albert Heijn.

    U ziet de prijzen op de bon. De surimi sticks - een mix van vis en ei met een krabaroma - van € 0,79 zijn van het in Nederland nauwelijks bekende merk Vici. Het is eigendom van Vichiunai uit Litouwen. In het pakje zit 200 gram surimi, keurig per staafje verpakt in een wikkel. Het is ongelofelijk dat het kan voor zo weinig.

    De sticks van 1,29 zijn van Albert Heijn. Ook daar zit 200 gram in. Ze zijn maar liefst 63% duurder maar heten dan ook 'duurzaam'. En wat blijkt? De code op het pakje is hetzelfde: LT 68-08 EB. Het is de code van Vichiunai.

    En nou zou ik het weleens willen weten: maakt Vichiunai voor AH andere surimi dan voor zichzelf?

    Over Vichiunai vroeg Foodlog vroeger al eens wat er voor kip in de sticks was verwerkt. Kooikip of een Baltische vrije uitloper? AH wilde het ons destijds niet vertellen. Inmiddels zijn ze er open over. Op het pakje van AH staat tegenwoordig dat er naast Alaska koolvis en Pacifische heek 'vrije-uitloop kippen-eiwitpoeder' in verwerkt is. Het pakje van Vici heeft het gewoon over 'visvlees' en 'gerehydrateerd kippeneiwitpoeder', net zoals AH vroeger toen die ook al zei dat zijn huismerk sticks 'duurzaam' waren.

    Worden we opnieuw duur-zaam in het ootje genomen, op prijs dus? AH: vertel het ons! Don't be shy, want misschien hebben jullie alweer een parel op het schap zonder dat jullie dat zeggen. Waarom het zonodig herverpakt moet worden is me alleen een raadsel. Er kan toch ook wel gewoon een stickertje op: 'duurzaam'? Dat hoeft het vast geen 63% meer te kosten.

    surimi


    Fotocredits: Foodlog.nl

reageer

Je moet ingelogd zijn om te reageren en duimen uit te kunnen delen.

Heb je nog geen account, meld je dan nu aan!

Lees Gespreksregels, de 'appeltjes' & de ambitie van Foodlog voor meer informatie over hoe je dit doet en hoe je je bijdrage aan Foodlog kleur kunt geven.

reageer

Je moet ingelogd zijn om te reageren en duimen uit te kunnen delen.

Heb je nog geen account, meld je dan nu aan!

Lees Gespreksregels, de 'appeltjes' & de ambitie van Foodlog voor meer informatie over hoe je dit doet en hoe je je bijdrage aan Foodlog kleur kunt geven.

gerelateerde berichten

Stoort een reactie je of staat de toon je niet aan?

sluit
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
De schrijver ontvangt jouw bericht per mail. De Foodlog-redactie krijgt een cc.

Stoort een reactie je of staat de toon je niet aan?

sluit
Je bericht is succesvol verstuurd.